Afgelopen week liep een collega te vloeken op een CAPTCHA die hij moest invullen. Na drie pogingen werd zijn invoer eindelijk geaccepteerd. Het resultaat? Een gefrustreerde websitebezoeker. Ook ik heb geregeld ruzie met CAPTCHA’s en jijzelf waarschijnlijk ook. Is het eigenlijk wel goed om een CAPTCHA op je website te plaatsen?

Wat is CAPTCHA ook alweer?

Voor we daar dieper op ingaan, even een korte recap. CAPTCHA staat voor Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Het is een reactietest om te kijken of de gebruiker van de website een mens is en geen computer.

Het web zit namelijk vol met ‘bots’ die op zoek zijn naar formulieren om te spammen of op een andere manier te misbruiken. Denk bijvoorbeeld aan een reactieformulier waar veel spam via binnenkomt, of aan verkopers van concertkaartjes of vliegtickets: als een bot het aankoopproces kan misleiden, kan deze bot in één keer vele kaartjes opkopen. Om dit te voorkomen, gebruiken steeds meer website-eigenaren een CAPTCHA.

Wat is het probleem met CAPTCHA’s?

“It is generally speaking one of the most hated pieces of user interaction on the web.”
– Aaron Young, Bunnyfoot

Met man en macht proberen we onze websites hoog te laten komen in Google met allerlei trucs en vechten we tegen spam met CAPTCHA’s. Daardoor vergeten we wel eens waar die website ook alweer voor was: voor de gebruiker. En die is niet altijd even blij met die antispamtest.

Waarom zou een gebruiker aan jouw site duidelijk moeten maken geen robot is? Kun je dat niet zelf? En als die gebruiker dan toch moet helpen, waarom is die CAPTCHA dan zo moeilijk? Het kost gebruikers vaak meerdere pogingen, met frustratie tot gevolg. Een negatieve ervaring leidt ook in de toekomst tot frustratie: als de gebruiker weer een CAPTCHA ziet, raakt hij al ontmoedigd voordat hij de test daadwerkelijk gedaan heeft.

Heeft CAPTCHA gevolgen voor je conversie?

“CAPTCHA is een verkeerde manier van spam voorkomen. Het heeft een negatief effect op het uiterlijk van je site en het is vaak onduidelijk welke tekens er staan. Dit is allebei killing voor je conversie.” – Alen Sirovica, Elephant

CAPTCHA’s hebben een negatieve invloed op je conversie. Casey Henry haalde in 2009 de CAPTCHA weg en ontdekte dat zijn conversie ratio met 3,2 procent steeg. Elephant-collega Micha zegt hierover het volgende: “Wanneer je kijkt naar een conversieverhoging van 3,2% door het weglaten van CAPTCHA, kun je eenvoudig uitrekenen of het je dit waard is.”

Want ja, een mail verwijderen of een spamfilter installeren is niet zo moeilijk, maar een klant krijg je niet meer terug op je site. Ook uit onderzoek van Animoto bleek dat de conversie ratio steeg van 48 naar 64 procent toen ze de CAPTCHA weghaalden.

Zijn er effectieve alternatieven?

Er zijn veel alternatieven op de traditionele tekst-CAPTCHA. Denk bijvoorbeeld aan de rekensommetjes die je moet invullen en andere creatieve CAPTCHA’s. Ook kun je de invultijd van een formulier controleren – bij een invultijd van enkele seconden, weet je dat het geen mens kan zijn. ‘Are You a Human’ ontwikkelt zelfs game-achtige CAPTCHA’s, ook wel PlayThru CAPTCHA’s genoemd.

Een PlayThru is voor gebruikers niet alleen leuker, maar het is ook veiliger dan een traditionele CAPTCHA vanwege de vele componenten. Ook lossen bezoekers sneller een PlayThru op dan een traditionele CAPTCHA. Het is nog onduidelijk of het conversiepercentage bij PlayThru’s ook hoger is dan bij CAPTCHA’s. Ook passen PlayThru’s qua stijl vaak niet bij site.

Voor fomulieren is er de ‘Honeypot Technique’. Je voegt een extra formulierveld toe dat leeg moet blijven. Dat extra veld is onzichtbaar voor gebruikers. Bots vullen alle velden in, omdat ze geen onderscheid maken tussen verborgen en zichtbare velden. Zo onderscheid je spam van je echte gebruikers. Het grote voordeel van deze methode is dat een gebruiker niets extra’s hoeft te doen, ook geen spelletje.

Dus: wel of geen CAPTCHA?

“De drempel die we opwerpen met CAPTCHA is voor mijn gevoel groot, maar helaas soms noodzakelijk.” – Micha Ligtvoet, Elephant

Een CAPTCHA heeft duidelijk gevolgen voor de gebruiksvriendelijkheid en conversieratio van je website of webshop. De vraag is dan ook: is de hoeveelheid spam die je ontvangt het waard om eventuele conversies mis te lopen? Deze afweging zal je zelf moeten maken. Als je besluit toch een CAPTCHA te gebruiken, zorg er dan voor dat deze zo gebruiksvriendelijk is. Martijn Schipper van Elephant: “Ik denk dat nette, goede CAPTCHA’s mij het gevoel geven dat ik met een professionele website te maken heb.”

Chat
Ook eens strategisch naar jouw site kijken?

Bel mij dan gerust voor een kennismaking