Iets waar we als bureau steeds vaker mee te maken krijgen zijn business-to-business shops. In veel gevallen zijn onze opdrachtgevers hierin zoekende naar het juiste platform. Eén van de opties die steeds vaker in gesprekken naar voren komt is WooCommerce. WooCommerce is inmiddels een vrij bekend e-commerce systeem, waarin heel veel mogelijk is. Maar een B2B shop met WooCommerce: moet je dat nu wel of niet doen?

Bij Elephant werken we al ruim vijf jaar met WooCommerce. We hebben hier vrij ingewikkelde shops in ontwikkeld en weten inmiddels prima waar de mogelijkheden van WooCommerce zo ongeveer ophouden. In dit artikel probeer ik je belangrijke inzichten en handvatten mee te geven, zodat jij zelf kunt beoordelen of WooCommerce voor jouw B2B geschikt is.

Kort over WooCommerce

WooCommerce is een e-commerce plugin voor WordPress en bestaat sinds 2013. Sinds WooCommerce op de markt is gekomen, heeft het een enorme groei doorgemaakt. Inmiddels zijn 22 procent van alle shops een WooCommerce-shop. Dat komt neer op zo’n 3,3 miljoen websites! (bron: https://websitebuilder.org/woocommerce-stats/). WooCommerce is sinds 2015 onderdeel van Automatic, het bedrijf achter WordPress. Kort samengevat is WooCommerce een stabiele en betrouwbare e-commerce module. WooCommerce is echter géén e-commerce platform. Het is immers te allen tijde afhankelijk van WordPress. Daarom heeft WooCommerce ook wel degelijk beperkingen.

WooCommerce tijdlijn visual

Veel voorkomende B2B uitgangspunten

1. Staffelprijzen

In veel B2B shops wordt er met staffels gewerkt. Koop je als klant minimaal tien exemplaren, dan wordt de prijs per exemplaar iets minder. Koop je minimaal twintig exemplaren, dan wordt de prijs per exemplaar nog iets minder, enzovoorts. Dit is met de core functionaliteiten van WooCommerce niet mogelijk (in tegenstelling van Magento 2, waar dit wel in de core zit). Echter zijn er wel plugins beschikbaar waarmee dit bereikt kan worden. WooCommerce Dynamic pricing is één van de meest geschikte plugins.

2. Prijzen per klantsegment

Heb je specifieke prijsafspraken met je klanten? En is het mogelijk dit te groeperen zodat je het per klantgroep kunt onderscheiden? Dan kun je werken met accounttypes binnen WooCommerce, waarin je per klanttype een korting kunt geven op producten, categorieën of de complete bestelling. Ook dit is geen standaard functionaliteit binnen WooCommerce en kan middels de WooCommerce Dynamic pricing plugin opgelost worden. Dit zou je wel meer moeten zien als een ‘workaround’ en niet zozeer als een stabiele oplossing. Technisch gezien heb je met deze oplossing namelijk nog steeds maar één prijs per product. Alleen voeg je hier dus een korting aan toe afhankelijk van het type account dat is ingelogd. De klant ziet dan een kortingspercentage op de productpagina of de afrekenpagina. Dit is iets anders dan een eigen afgesproken prijs. Verder kun je dit niet op accountspecifiek niveau doen, maar alleen op het segment ‘klanten’. Bij specifieke prijsafspraken per individuele klant wordt het in WooCommerce dus al een stuk moeilijker.

3. Klant accounts

Accounts zijn vrijwel altijd de basis van een B2B shop en gelukkig ook een standaard onderdeel binnen WooCommerce. Het is dus mogelijk om klanten een account te laten aanmaken. In de basis gaat dit niet veel verder dan dat. Klanten kunnen hun NAW gegevens inzien en aanpassen en hun orders bekijken.

4. Afrekenen op factuur vs. vooruit betalen

Een veel voorkomende eis voor B2B shops is dat bepaalde klanten in de shop moeten kunnen bestellen op factuur. Dit zijn vaak vertrouwde klanten. Andere klanten dienen de orders vooraf te betalen. Dit is in WooCommerce op te lossen met de Conditional Shipping and Payments plugin.

BTO laptop configurator

5. Geavanceerdere betaalcondities

Je hebt specifieke afspraken rondom betaalcondities met je klanten. Hierin maak je afspraken over betaaltermijnen, boetes of rentes, kortingen bij vooraf betalen, enzovoorts. Uiteraard kun je met WooCommerce de klant laten afrekenen met verschillende betaalmethodes. Je kunt zelfs per type account instellen welke methodes beschikbaar moeten zijn. Echter wanneer je specifieke betaaltermijnen aan een account wilt koppelen of kortingen wilt instellen wanneer de klant een deel of alles vooruit betaald, wordt het ingewikkeld.Dit zit primair niet in WooCommerce. Via plugins is het wel mogelijk om op basis van een accounttype andere betaalopties te tonen. Echter kun je hier niet zover mee gaan dat je ook daadwerkelijk andere voorwaarden voor die specifieke klant toont en instelt, bijvoorbeeld de betaaltermijn per klant. Dit kun je in WooCommerce niet goed afvangen, ook niet met plugins.

6. Account hiërarchie en regels

Een volgende stap in een B2B shop is dat je verschillende type accounts nodig hebt. Zo kan een ‘inkopers profiel’ daadwerkelijk afrekenen en een ‘medewerkers profiel’ producten bekijken, toevoegen aan favorieten, maar niet afrekenen of de facturen bekijken. Wanneer we naar WooCommerce en Magento 2 kijken zal dit in beide gevallen maatwerk worden. Een deel van deze eisen is nog wel te configureren, maar een groot deel zal ook daadwerkelijk geprogrammeerd moeten worden.

7. Meerdere verzendadressen

Jouw klant bestelt meerdere producten en wilt hiervan een deel naar een locatie in Rotterdam laten verzenden en een ander deel van de order dient naar de locatie in Amsterdam te gaan. Dit is met de core functionaliteiten van WooCommerce niet mogelijk. Echter kan dit met de Shipping to multiple adresses plugin wel gerealiseerd worden.

8. Offerte of product calculator

Zijn jouw producten maatwerk? Moet je bijvoorbeeld een specifiek aantal meters kabel verkopen met allerlei uiteenlopende aansluitingen? Of verkoop je computers die op maat geassembleerd worden bij iedere bestelling. Normaliter wordt dit dan door een verkoper in overleg met de klant samengesteld in een offerte. Er is echter enorm veel te automatiseren op dit gebied. En dit kan heel goed met WooCommerce, maar dit is uiteraard wel in iedere situatie maatwerk. WooCommerce heeft dit niet als standaard functionaliteit, maar dat geldt ook voor andere e-commerce platformen zoals Magento 2. Dit zijn onderdelen die voor iedere platform idealiter ‘from scratch’ uitgedacht, ontworpen en geïmplementeerd worden. Het voordeel van WooCommerce is dat het in de meeste gevallen goedkoper is om dit soort maatwerk te implementeren ten opzichte van bijvoorbeeld Magento 2.

eReM productcalculator

 

9. Snel bestellen

Weten veel van jouw klanten precies wat ze nodig hebben? Werken ze simpelweg met inkooplijsten waar bijvoorbeeld al productnummers op staan? Het is mogelijk om in WooCommerce een search in te bouwen zodat je klanten kunnen zoeken op producttitel of productcode en hierbij direct iets toevoegen aan de winkelmand. Dit zit wederom niet standaard in WooCommerce, maar is met wat maatwerk prima te maken.

10. Ordermanagement

Het is logischerwijs van belang dat je alle orders moet kunnen beheren. Dit is uiteraard een optie in WooCommerce. Ook kun je in het systeem zelf orders aanmaken voor een klant en de status hiervan aanpassen. Ordermanagement heeft echter een brede scope. De functionaliteit van ordermanagement is binnen WooCommerce niet enorm uitgebreid.

11. Koppeling met een ERP of ander systeem

WooCommerce heeft alle mogelijkheden die je van een volwassen e-commerce oplossing verwacht als het aankomt op het koppelen met andere systemen. Voor veel systemen zijn plugins beschikbaar, maar daarnaast beschikt WooCommerce ook over een sterke API, waarmee koppelingen op maat ontwikkeld kunnen worden. Dit hoeft dus absoluut geen ‘showstopper’ te zijn.

12. Internationale verkoop en Multi warehousing

WooCommerce is helaas niet optimaal ingericht als het aankomt op internationale verkoop. Met internationale verkoop krijg je namelijk al snel te maken met geavanceerdere business regels.

Bijvoorbeeld:

  • Aparte voorraden per land (multi warehousing)
  • Aparte prijsstellingen, kortingen en aanbiedingen per land
  • Meerdere valuta die automatisch berekend dienen te worden
  • Aparte assortimenten per land of regio

Om dit met WooCommerce voor elkaar te krijgen zijn er ontzettend veel work arounds nodig. Dit gaat te allen tijde ten koste van stabiliteit. In tegenstelling tot WooCommerce is Magento 2 hier wél uitermate geschikt voor.

13. Onderhoud & upgrades, maatwerk of plugins?

WooCommerce is dus een prima e-commerce oplossing met behoorlijk wat mogelijkheden om jouw B2B shop op te bouwen. In de basis geeft WooCommerce een prima start op het gebied van e-commerce. Met een aantal betrouwbare plugins kun je al behoorlijk wat business scenario’s ondervangen. Het voordeel hiervan is dat je dus vrij snel en tegen een relatief lage investering kunt starten met jouw B2B shop. Het gevolg is wel dat je werkt met meerdere plugins die jouw B2B regels in stand houden.

Wanneer je in de toekomst wil uitbouwen naar meer specifieke business regels, zal dit steeds moeilijker gaan binnen WooCommerce. Gelukkig kun je ook veel bereiken met maatwerk ontwikkelingen binnen WooCommerce.

Bij Elephant proberen we ‘publieke’ plugins zoveel mogelijk te voorkomen in verband met stabiliteit. Ook maken we altijd een afweging tussen maatwerk en plugins. Des te meer maatwerk en/of plugins er gebruikt worden, des te kostbaarder het onderhoud en de upgrades zullen zijn. Dit geldt overigens niet specifiek voor WooCommerce, maar voor iedere open source e-commerce oplossing.

Rolgordijnwinkel raamdecoratie configurator

Mijn B2B shop met WooCommerce: ja of nee?

De grote vraag is dus of WooCommerce een geschikte oplossing is voor jouw B2B shop. Het antwoord hierop is niet eenduidig te formuleren. Functioneel gezien kun je met WooCommerce namelijk behoorlijk wat bereiken en er zal – op een aantal uitzonderingen na – redelijk wat mogelijk zijn. Het is goed de volgende overweging mee te nemen zodra je een keuze gaat maken:

WooCommerce is een plugin van WordPress. WordPress is van oorsprong geen e-commerce platform, maar een contentplatform. Hoewel WooCommerce als plugin enorm volwassen is, zal het nooit zo hard ontwikkelen op e-commerce gebied als bijvoorbeeld Magento 2. Er zijn een aantal uitgangspunten die je kunt gebruiken in je keuze voor het juiste B2B platform.

Wel met WooCommerce wanneer:

  • Jouw organisatie nog aan het begin staat op het gebied van (B2B) e-commerce. Je hebt bijvoorbeeld al een B2B shop met minimale resultaten (tot ca. 1 miljoen omzet per jaar) of overweegt een B2B shop op te zetten. In veel gevallen is het dan verstandiger om klein te beginnen.
  • Je een gering assortiment voert (tot ca. 10.000 producten).
  • Je de focus hebt op de Nederlandse markt of de BeNeLux.
  • Je een klantenbestand hebt waarin je geen of minimale afwijkende klantafspraken hebt.

Niet met WooCommerce wanneer:

  • E-commerce een centrale pijler is of dient te worden binnen jouw organisatie.
  • Jouw organisatie al ervaring heeft met e-commerce en hierin een groei wil maken.
  • Je een groot assortiment voert (tienduizenden producten).
  • De focus ligt op meerdere regio’s.
  • Het klantenbestand groot is en waarin segmentatie en individuele afspraken belangrijk zijn.

Nogmaals: het antwoord op de vraag of jouw B2B shop met WooCommerce matcht is niet zwart-wit.

Hopelijk geeft dit artikel je wel een beter inzicht in de mogelijkheden en grenzen die WooCommerce kent op het gebied van business-to-business.

Zullen we
Vrijblijvend sparren over jouw WooCommerce B2B shop?

Laten we eens kennismaken!

Alen Sirovica - digitaal bureau Elephant