Een wereld zonder Analytics? Ik kan het me, net als vele andere marketeers, niet voorstellen. Natuurlijk is het net een doolhof als je voor het eerst in Analytics kijkt, maar er staat veel waardevolle info in. Omdat Google Analytics zo onoverzichtelijk is zijn er veel functionaliteiten die mensen niet gebruiken. en dat is zonde. Dus daarom vandaag een artikel over een functionaliteit die eigenlijk onmisbaar is: Google Analytics dashboards. Wat zijn het? Waar maak je ze aan? En wat kun je ermee?

Wat zijn Google Analytics Dashboards?

Dashboards in Analytics zijn een soort rapport waar je allerlei soorten data kunt verzamelen. Je kunt zelf bepalen welke data je wilt tonen en op welke manier je dit wilt doen.

Analytics dashboard

Google Analytics bevat heel erg veel data en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Daarom is het erg handig dat je de, voor jou belangrijkste data, kunt verzamelen op 1 plek! Een goed dashboard zorgt dat je niet continu door Analytics heen moet spitten op zoek naar dat ene plukje data. Dit scheelt je een hoop tijd.

Hoe maak ik een dashboard aan?

Je kunt ervoor kiezen om een dashboard voor beginners aan te maken. Hierin staat de echte basis met het aantal sessies, sessies per browser, aantal behaalde doelen etc.

Ben je op de avontuurlijke tour? Dan kun je ervoor kiezen om een heel nieuw dashboard ‘from scratch’ te maken. Hieronder een korte video met hoe je dit precies aanpakt:

Het fijne aan deze functie is dat je kunt spelen met welke widgets je precies toe wilt voegen en zelf kunt bepalen welke lay out je dashboard heeft. Bedenk voor jezelf welke informatie je wilt zien en probeer daar zoveel mogelijk variaties op te bedenken voor widgets. Bijvoorbeeld een dashboard voor het aantal behaalde doelen.

Je kunt o.a. widgets aanmaken voor:

  • Het aantal behaalde doelen per sessie
  • Doelen per pagina waarop ze behaald zijn
  • Aantal doelen per terugkerende en nieuwe bezoekers
  • Aantal behaalde doelen per dag van de week

Bevalt het niet wat je ziet? Dan verwijder je een widget en voeg je een andere toe. Een extra optie die je data nog interessanter maakt is het toevoegen van segmenten. Mocht je niet weten wat dit precies is? Lees dan hieronder verder.

Een segment is een subset van je gegevens in Google Analytics. Door segmenten te gebruiken kun je heel duidelijk filteren op bijvoorbeeld gebruikers uit een bepaald land. Een ander segment kan ingesteld zijn op bezoekers die dat ene product gekocht hebben in je webshop of die ene blog gelezen hebben.

Met segmenten kun je deze gegevens isoleren en analyseren. Misschien zie je daardoor wel mooie trends voor je bedrijf en kan je daar weer fijn op reageren. Het segmenteert je data in hapklare stukken. Je kunt bestaande segmenten gebruiken maar deze ook zelf aanmaken.

Presenteren van je data

Bij het invullen van je dashboard heb je 6 mogelijkheden om je data weer te geven:

  • Metrics
  • Timeline
  • Geomap
  • Table
  • Pie chart
  • Bar chart

Deze mogelijkheden zien er in je dashboard ongeveer zo uit:
Analytics dashboard

Per optie zijn er wel een aantal tekortkomingen waar je tegenaan kunt lopen. Met het staafdiagram kun je heel overzichtelijk verschillen laten zien, maar je kunt geen percentages van het totaal laten zien. Ook is het bijvoorbeeld bij taart diagram niet mogelijk om het totaal aantal sessies te laten zien. Verder bieden dashboards wel de mogelijkheid om heel snel belangrijke data te tonen.

Kant-en-klare dashboards

Iets minder een Indiana Jones-gevoel en wil je op safe spelen? Dat kan want je kunt ook voor heel veel mooie ingevulde dashboards kiezen. Google Analytics biedt je de mogelijkheid om kant-en-klare dashboards te downloaden uit hun overvolle galerij. In de galerij kun je filteren op soorten dashboards zoals voor SEO, e-commerce, bezoekers, omzet en ga zo maar door.

Om dit te doen moet je bij het maken van je dashboard kiezen voor ‘importeren uit galerij’. Ook deze dashboards kun je volledig opleuken door per widget op het pennetje te klikken en de widgets aan te passen naar jouw wens. Je kunt dan zelf bepalen welke data wel relevant is en welke niet.

Welke informatie wil je erin zetten?

Maar welke informatie is nu handig om erin te zetten? Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar voor veel websites zijn er een aantal standaard Dashboards die je goede inzichten bieden.

SEO dashboard

Wanneer jij je bezig houdt met SEO wil je graag weten of je werkzaamheden ook echt nut hebben. Leveren je inspanningen wel goede resultaten op? Een SEO dashboard geeft je inzicht in je organische bezoekers, het aantal behaalde organische doelen en de betrokkenheid van je doelgroep. Belangrijke data:

  • Grafiek met organische bezoekers
  • Pie chart met het aantal bezoekers per browser
  • Tabel met organische betrokkenheid (hoe lang blijven bezoekers op bepaalde pagina’s)
  • Tabel met het aantal behaalde doelen per kanaal

AdWords dashboard

Maak je gebruik van AdWords? Dan wil je het liefst in 1 oogopslag zien hoe het met je campagnes gaat. Belangrijke informatie die je hierin op wilt nemen zou het volgende kunnen zijn:

  • Een grafiek van de totale AdWords kosten
  • Grafiek met aantal verkopen via AdWords
  • Grafiek met kosten per verkoop
  • Een grafiek van de totale AdWords-kosten versus totale AdWords-omzet
  • Een tabel met de best verkochte producten

AdWords Dashboard voorbeeld

E-commerce dashboard

Welke producten verkoop je het meest? Wat is je conversiepercentage? Wat is de gemiddelde orderwaarde. Belangrijke informatie over de algehele prestaties van je webshop kun je mooi samenvatten in dit dashboards. Belangrijke data is:

  • Statistiek van de conversiewaarde en conversieratio
  • Cijfer van de gemiddelde orderwaarde
  • Statistiek van het aantal transacties
  • Grafiek van de best verkochte producten
  • Grafiek met omzet per product

Ecommerce dashboard

Dus.. Waarom is het handig?

Je kunt de dashboards in PDF-vorm versturen via e-mail. Hierdoor is het een stuk makkelijker om al jouw online marketing praktijken te verantwoorden met goede cijfers. Daarnaast kan je de dashboards ook delen via een link waardoor meerdere mensen van je dashboard kunnen genieten. Ook scheelt het erg veel tijd omdat je niet steeds opnieuw zelf een rapport hoeft op te stellen. Als laatste vind je veel sneller wat je zoekt omdat je alle relevante data bij elkaar gezet hebt. Je hoeft dus niet door Analytics te graven. Overtuigd? Ga dan snel aan de slag met het aanmaken van je eigen dashboard en zie welke mogelijkheden Google Analytics voor jou in petto heeft.

Toch ondersteuning nodig met het maken van je eigen dashboard? Neem dan contact op met onze digitaal strateeg Fabian!

Mail Fabian