Iedereen wil opvallen in de zoekmachines. Want zeg nou eerlijk; als je bovenaan in Google staat krijg je meer bezoekers naar je website. En meer relevante bezoekers is het doel van elke website. Maar welke sprongen moet je tegenwoordig maken om relevante content te produceren die goed geïndexeerd wordt? En wat moet je doen om op te vallen tussen al die andere relevante websites? Wij nemen je in ons artikel graag mee in de wereld van gestructureerde data. De manier om Google een handje te helpen bij het indexeren van jouw website.

Google Algoritmes

Google en alle andere zoekmachines werken met bepaalde algoritmes om de zoekresultaten voor jou zo relevant mogelijk te maken. Als je bijvoorbeeld zoekt op “recept voor appeltaart” wil je geen recept voor lamsstoofpot tussen je resultaten krijgen. Deze algoritmes bepalen aan de hand van een aantal onderdelen wat het onderwerp van je pagina is. De zoekmachine ‘crawlt’ je website op onderdelen zoals:

  • Titels
  • Gebruik van keywords
  • Tussenkoppen
  • Afbeeldingen
  • Etc.

Dit zijn de standaard SEO onderdelen die velen van jullie al zullen kennen. Echter is er een manier om deze zogenaamde crawlers een handje te helpen. Met behulp van code kun je aangeven welke data er op een pagina aanwezig is. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat het goed leesbaar is voor de zoekmachine. Deze code heet eigenlijk gestructureerde data. Ook wel bekend als rich snippets. Rich snippets zijn door Google goedgekeurde zoekmachine optimalisatie manieren. Over het algemeen zijn de meest bekende voorbeelden van hoe je dit terug kan zien in de Google zoekresultaten de ‘review sterren’ of zogenaamde featured snippets.

Recipe element

Recipe element

Door gebruik te maken van het Recipe element geeft Google direct een overzicht van de stappen van het recept weer in de zoekresultaten.

Event element

Event element

Door gebruikt te maken van het Event element geeft Google direct de datum en locatie van het evenement weer in de zoekresultaten.

Review element

Review element

Door gebruik te maken van het Review element worden de beoordelingen direct met de sterren weergegeven in de zoekresultaten.

Door middel van gestructureerde data is niet alleen je content een stuk relevanter en overzichtelijker; je valt ook een stuk beter op tussen de andere resultaten. Wanneer jij met een goede beoordeling in beeld komt, creëer je vertrouwen. Hierdoor zal de potentiële bezoeker eerder geneigd zijn om op je link te klikken. Via deze pagina kun je op een makkelijke manier zien welke soorten featured snippets Google allemaal überhaupt kent. Let op: deze worden niet allemaal in Nederland gebruikt.

Schema.org

De structuur waarin je deze data kunt aanbieden is bepaald door schema.org. Dit is destijds opgericht door Google, Microsoft, Yahoo & Yandex. De website wordt door een open community bijgehouden. Alle grote zoekmachines houden deze structuur aan, maar ze bepalen niet direct de ontwikkeling van de code.

Het handige aan schema.org is dat je alle mogelijke elementen terug kunt vinden die je op de website zou willen plaatsen. Dit is wel een extreem lange lijst die reikt van diëten tot aan vulkanen, maar daardoor zul je bijna altijd een element terugvinden wat relevant is voor de data op je webpagina’s. Enkele veelgebruikte elementen die onze klanten gebruiken:

Aan de slag met gestructureerde data

Om aan de slag te gaan met gestructureerde data zijn er 3 verschillende manieren. Deze zijn alle drie opgesteld door schema.orgJSON-LD, Microdata en RDFa. Bij Elephant gebruiken wij bijna altijd JSON-LD. Uiteindelijk is JSON-LD de gemakkelijkste en vooral de meest overzichtelijke manier om deze data in te voegen in je webpagina. Daarnaast is dit ook het formaat dat aangeraden wordt door Google om te gebruiken. Soms komt het voor dat JSON-LD geen optie is. Dan zijn er nog de andere twee mogelijkheden om bepaalde data in je webpagina te krijgen.

Hieronder twee voorbeelden vanuit onze klant:

#1 Attract

Onlangs hebben we voor onze klant Attract, een uitzendbureau, het JobPosting element geïmplementeerd. Op de website van Attract zijn honderden vacatures te vinden en dankzij rich snippets zijn die nu veel makkelijker indexeerbaar door Google. Wanneer Google Jobs naar Nederland komt, is het belangrijk om dit element in je website te hebben. Binnenkort meer over Google Jobs in een ander artikel!

Hieronder een voorbeeld van het JobPosting element van een vacature in het JSON-LD formaat:

Bekijk de bewerkbare code

#2 Palletcentrale

Het tweede voorbeeld hebben we geïmplementeerd bij onze klant palletcentrale.nl. Dit is het aggregateRating element. Dit element wordt vooral gebruikt voor de sterren in de Google resultaten. In het geval van Palletcentrale wordt deze review score om de zoveel tijd opgehaald bij “klanten vertellen”. Deze rating wordt namelijk ook weergegeven op de website. Wanneer dit het geval is, kun je ook Microdata gebruiken om de gestructureerde data direct te linken aan de html code.

Hieronder een voorbeeld vanuit onze klant Palletcentrale:

Bekijk de bewerkbare code

Testen

Ben je klaar met het toevoegen van gestructureerde data op je website? Dan kun je via een handige tool van Google heel gemakkelijk zien welke elementen er allemaal op de pagina aanwezig zijn. Uiteraard ook of er nog eventuele problemen zijn en of de geïmplementeerde code ook correct is.

Conclusie

Uiteindelijk kun je niet meer om gestructureerde data heen. Het is een must-have om je website toekomstklaar te hebben. De grote kracht achter gestructureerde data zit hem namelijk in het ondersteunen van Google met het beter indexeerbaar maken!

Klinkt dit allemaal nog erg lastig en heb je ondersteuning nodig? Wij koppelen je maar al te graag aan de juiste partner binnen ons netwerk. En wie weet kunnen we je nog met andere digitale vraagstukken ondersteunen!

Zullen we
Samen kijken hoe we gestructureerde data voor jou kunnen toepassen?

Neem contact op met Alen voor al je digitale vraagstukken.

Alen Sirovica - digitaal bureau Elephant