Wanneer je een nieuw project begint, zit je vol met creativiteit en energie. Het gebeurt nogal eens dat je hierdoor het daadwerkelijke doel uit het oog verliest en je tijd en geld investeert in zaken die de investering niet terugverdienen. Om dit te voorkomen geven we je onze visie en tips.

Tip 1: Over de doelgroep, conversie en een schoenenwinkel

Het klinkt zo logisch: verkoop je hardloopschoenen, dan richt je je op sportende mensen. Adverteren doe je bij sportclubs en de lokale 10-kilometerloop, en mensen lopen je winkel in als ze de behoefte hebben aan een paar nieuwe schoenen én goede service.

Je doelgroep vaststellen is de eerste stap

Ben je dienstverlener of verkoop je je producten online, dan liggen de zaken ineens anders. Waar bevindt die doelgroep zich online en wat zoekt deze precies? En wat wil jij dat je doelgroep online doet?

Wil je dat mensen het adres van je schoenenwinkel online vinden en snel langskomen in de showroom? Dan is dát het conversiepunt waar je je op moet gaan richten. Je prioriteit is in dat geval een website met adresgegevens en sterke teaser om langs te komen. Wil je echter online schoenen verkopen, dan is het belangrijk dat je je website daar optimaal op inricht.

In een goed project vertaal je je doelgroep met diens exacte wensen naar persona’s en zogeheten user stories: korte beschrijvingen van wat gebruikers willen. Die informatie komt samen in een document dat gedurende het hele project het handvat vormt voor jezelf, de vormgevers, ontwikkelaars en later zelfs de marketeers.

Tip 2: Plak je post-its

Een methode die helpt bij het bepalen van je prioriteiten is de MoSCoW-methode. Deze methode is in 1994 bij Oracle ontwikkeld door Dai Clegg en wordt nog steeds heel veel gebruikt. Ook in SCRUM-projecten bij Elephant maken we deels gebruik van zijn opzet, omdat het je dwingt heel bewust te kiezen wat écht belangrijk is en wat minder.

Per letter plak je, afhankelijk van de prioriteit, enkele post-its (meestal 5 à 6):

  • M – Must haves: de allerbelangrijkste eisen binnen een project. Zonder deze eisen is je website of shop eigenlijk niet werkbaar. Denk hierbij aan een werkende iDEAL koppeling in je webshop of de mogelijkheid om sollicitaties te beheren en te solliciteren in je carrièresite.
  • S – Should haves: dit zijn de punten die net achter de must haves aankomen. De site werkt zonder, maar deze punten horen er echt nog wel bij. Denk hierbij aan een loginsysteem voor je shopklanten. Zo’n systeem bespaart je vaste klanten een hoop tijd, maar de shop kan ook zonder dit punt flink wat omzet draaien.
  • C – Could haves: is er nog genoeg budget over binnen het project? Dan gaan we kijken naar de could haves, zoals een wensenlijstje in de webshop.
  • W – Won’t haves: dit zijn vaak punten die tijdens een creatief proces zijn bedacht, maar eigenlijk niet veel toevoegen voor de bezoeker. Om die reden is het belangrijk om hierbij de doelgroep weer in het oog te houden.

Een online schoenenvergelijker is leuk, maar gezien je budget misschien nog net even buiten bereik. Ga eerst geld verdienen met de shop zelf, om erna verder uit te breiden. Dergelijke functionaliteiten plaatsen we bij Elephant vaak in een vervolgfase, na de lancering van de site of shop.

Top 3: Verbeter op basis van klantfeedback

Een methode die in denkwijze veel overeenkomt met MoSCoW is de MVP-methode. MVP staat voor Minimum Viable Product en gaat uit van het online plaatsen van een nieuwe site of shop die nog niet van alle functionaliteiten is voorzien, maar waar je wel voldoende geld mee kunt gaan verdienen. Staat de site online en genereer je inkomsten, dan kun je weer gaan investeren in vervolgfasen.

Heatmap Crazy Egg

Bij Elephant gebruiken we de tool Crazy Egg om het gedrag van bezoekers te analyseren. Deze afbeelding is een voorbeeld van een heatmapanalyse.

Het verbeteren van die punten doe je dan ook niet op basis van je eigen inzichten, maar baseer je op feedback van je klant. Bekijk met elkaar de statistieken van de site, want dat zit boordevol nuttige informatie. Bekijk ook de heatmap en scrollmap van je website, zodat je ziet waar de focus van je bezoeker ligt. Of nog beter: ga in gesprek met je klant om te vragen wat ze goed en minder prettig vinden, om zo de juiste punten aan te pakken. Dit zijn dan je nieuwe must haves.

Tip 4: Waak voor je budget

In de meeste projecten dien je rekening te houden met een budget. Aan de hand van MoSCoW en MVP kun je samen met je internetpartner al een goede inschatting maken zodat je weet waar de prioriteiten liggen en hoe ver je komt met je investering.

Laat je budget niet wegsnoepen tijdens een project

Waarom kan het dan soms toch lastig zijn om dit binnen de perken te houden? De ervaring leert dat het meestal twee dingen zijn:

  1. Geen rem: functionaliteiten die in een creatief moment zijn bedacht maar op korte termijn niets (of weinig) opleveren, knagen wel aan je budget. Het lastige is dat deze vaak bij een werkgever, manager of collega te hoog op zijn persoonlijke lijstje staan. Ben jij iemand die zo werkt, of is je collega zo? Geef dan ook gerust aan je internetpartner aan dat je soms geremd moet worden, zodat niemand zich ongemakkelijk voelt om je weer even met de beide benen op de grond te zetten en weer te focussen op de M van MoSCoW.
  2. Details: 80% van de bezoekers van je website gebruikt slechts 20% van de functionaliteiten op je website. Richt je daarom in eerste instantie op de MVP en niet op alle kleine details daaromheen. Professionele en ervaren internetbureaus hebben als het goed is vaker met het bijltje gehakt en kunnen je goed adviseren over wat echt noodzakelijk is, zodat je je geld op andere, betere plekken kunt investeren.

Conclusie

Zet voor jezelf voordat je begint aan een project eens op papier wie je doelgroep is en wat je écht van je doelgroep wilt. Werk dit uit en focus hier gedurende het hele project op. Laat je niet afleiden van je doel, en laat je door je doelgroep sturen om het beste resultaat te krijgen. Vind je het leuk om vrijblijvend eens te kijken naar de aanpak van een nieuw of lopend project? Neem dan contact op met onze digitaal strateeg Fabian!

Mail Fabian