Met enige regelmaat krijg ik de vraag wat wij met Elephant precies doen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en wat mijn visie op dit onderwerp is. Omdat ik er zelf regelmatig over nadenk en voor mezelf ook wel redelijk in kaart heb wat we wel en niet doen, kunnen we hier best eens antwoord op geven. Ik ga je alles vertellen over onze lokale betrokkenheid, sponsoring, projecten en de toekomstplannen. Kortom: alles over Maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Elephant.

Lokale betrokkenheid

Ook als relatief klein bedrijf is het belangrijk om je steentje bij te dragen aan de maatschappij. Dat doen wij het liefste met een zo groot mogelijke impact. Dus kijken we naar de mogelijkheden op lokaal gebied en gaat onze voorkeur uit naar de kleinere initiatieven. Bij Elephant geloven we in supporting your locals. Dit voeren we ook door in de keuzes die we bedrijfsmatig maken. Zo bestellen we het brood voor onze lunch bij een lokale bakker (Nobelsbrood) en gebruiken we juist de drukker om de hoek voor ons drukwerk (Drukkerij Jonkheer). Dit zijn immers de bedrijven die zorgen voor een lokale economie waarin wij ons ook bevinden.

Sponsoring

Ook het ondersteunen van lokale verenigingen en initiatieven vinden we bij Elephant belangrijk. Dit doen we niet enkel door middel van sponsoring of donaties, maar júist door onze expertises en ons netwerk in te zetten.

Een mooi voorbeeld hiervan is CoderDojo. Het is voor ons als digitaal bureau natuurlijk heel belangrijk maar bovenal ontzettend leuk als kinderen al op jonge leeftijd hun weg in de digitale wereld weten te vinden. Daarom sponsoren we dit initiatief én geven we er zelf les. Uiteraard worden ook de plaatselijke voetbalvereniging en de muziekvereniging gesteund. Wij zijn van mening dat de waarde van het verenigingsleven zwaar ondergewaardeerd wordt. Juist in een vereniging worden in een soort mini-maatschappij de normen en waarden in de praktijk gebracht. Als kind krijg je hier een veilige omgeving om je sport of hobby uit te oefenen. Als volwassene krijg je hier te maken met leiderschap, organisatie en verantwoordelijkheid om de vereniging draaiende te houden. Samenwerken is de kern van een vereniging en tegelijkertijd exact hetgeen waar wij bij Elephant in geloven.

Projecten voor goede doelen

Het is natuurlijk ook belangrijk om oog te hebben voor de zaken in de wereld die niet zo goed gaan. Het steunen van echte klassieke goede doelen is een mooie manier om als bedrijf te helpen. Hoe wij dat doen? Door zo nu en dan donaties te schenken aan goede doelen die ons aan het hart gaan. Bij Elephant hebben we ook twee olifantenweesjes geadopteerd want ja, als je jezelf vernoemd naar deze diersoort dan moet je daar natuurlijk wel wat voor terugdoen. Deze olifantenweesjes, Mosi en Rafunsa, worden opgevangen in Kenia. Zij kunnen door onze steun rustig opgroeien en voorbereid worden op een terugkeer in het wild.

Tot slot proberen we ieder jaar een goed doel te steunen door in plaats van geld onze expertise aan te bieden. Goede doelen hebben immers ook een website of andersoortig digitaal platform nodig en laat dat nou net iets zijn waar wij veel verstand van hebben. Ook hier gaan we voor de grootste impact en kiezen we meestal voor lokale initiatieven. Enkele voorbeelden van goede doelen waar wij ons keihard voor hebben ingezet zijn Stichting Benthe (2017) en Stichting voor Sara (2019). Beide stichtingen hadden een website nodig en stelde deze vraag aan Elephant. Geen probleem, dat kunnen wij. Om de betrokkenheid binnen het team zo groot mogelijk te maken, kozen we ervoor om als doelstelling ‘een website binnen één dag’ voor ogen te houden.

Lees hier alles over onze benefietdag voor Stichting Voor Sara!

Onze volgende stappen…

Nu gaat dit artikel best een beetje de ‘kijk ons eens’ kant op. Dus daarom vertel ik ook eerlijk wat wij nog niet zo goed doen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo zijn we, ondanks dat we heel digitaal georiënteerd zijn, nog geen paperless office. Ook het pand waar we in zitten is monumentaal en daardoor niet echt goed geïsoleerd, wat zorgt voor extra verbruik van energie. Dan hebben we ook een probleem met voedselverspilling. Ondanks dat er altijd scherp ingekocht wordt, verdwijnt er toch regelmatig iets in de vuilnisbak dat niet meer goed is. Een stukje bewustzijn is hier wel, maar dit is nog niet top opgepakt.

Ook zijn we wel veel bezig met MVO, maar sporadisch en zonder een duidelijke lijn. Een echt uitgeschreven beleid of een volledig gedachtegoed wat wij wel en juist niet doen is er nog niet. Hier meer duidelijkheid over scheppen zorgt natuurlijk dat medewerkers, maar ook klanten zich beter kunnen identificeren met het bedrijf.

Een missie die ik mezelf voor 2020 wil geven is zorgen dat dit beleid er komt, zonder dat het een veel te corporate tintje krijgt. We zijn tenslotte een hands-on bedrijf met (op dit moment) 17 medewerkers. Bewustwording bij iedereen intern vind ik heel belangrijk, want MVO leg je niet op vanuit een managementpositie, maar moet door het hele bedrijf begrepen worden. Bewust bezig zijn met al je acties en wat dat voor impact op je eigen gezondheid, milieu en maatschappij heeft. Maar ook af en toe zelf de handen uit de mouwen steken en je eigen krachten gebruiken om een ander te helpen. Daar geloven we in bij Elephant en dat is de essentie van samen groeien.

Zullen we
Samen sparren over MVO?

Alle suggesties zijn welkom!