Eerder, op 18 februari 2015 al, schreven we over de keuze tussen WooCommerce en Magento 2 (check hem hier). Dit waren voor ons de belangrijkste platforms op het gebied van e-commerce oplossingen en ik kan je verklappen dat dat nog niet veranderd is. Vandaag geef ik je graag een update over Magento en WooCommerce. Ook vertel ik je uitgebreid waar je op kunt letten als je een keuze gaat maken tussen deze twee platforms.

Hoe staan onze vrienden ervoor?

Toen we de vorige keer schreven over WooCommerce versus Magento, vertelden we dat er van de top 1 miljoen e-commerce websites 12% Magento waren. WooCommerce had datzelfde aandeel, maar daar zien we momenteel een sterke verandering in. Als we kijken naar de uitkomsten in BuiltWith voor Nederland, dan zien we namelijk dat Magento is gegroeid naar een aandeel van 22% tegenover een aandeel van 17% voor WooCommerce. Ook zien we nog wat andere populaire oplossingen waaronder Shopify (9%). Waarom die groei? Het is lastig te zeggen waarom mensen precies voor een platform kiezen, maar we kunnen er wel over speculeren. 

Grafiek van groei e-commerce platformen

De groei van Magento

In 2015, toen we over Magento 2 schreven, was dit platform eigenlijk nét gelanceerd en zat het nog vol “kinderziektes”. Ondertussen zien we daar wel een verbetering in. Er wordt namelijk door het Magento 2 team én de community beter omgegaan met issues die ontwikkelaars ermee hebben. Het platform wordt daardoor dus beter en daardoor wordt de community weer groter. Dit alles is een soort sneeuwbaleffect.

Verder kunnen we niet negeren dat Magento onderdeel van Adobe is geworden. Hoewel de community hier zelf gematigd positief over is, is het voor klanten die de keuze moeten maken over het platform waarop ze een shop willen wellicht een “seal of approval”. Dit geeft aan dat Magento hier is voor de lange termijn.

En WooCommerce dan?

Naar 17%! Da’s flink. Hoewel er in de ontwikkeling van WooCommerce geen zeer grote veranderingen zijn aangebracht, is het aandeel nog steeds groeiende. WooCommerce kan nog steeds op dezelfde voordelen bogen als die we jaren geleden al eens noemden:

  • Maatwerk is relatief gemakkelijk (= minder duur) te ontwikkelen.
  • Je hebt absolute vrijheid in content door het gebruik in WordPress.
  • Een WooCommerce oplossing kan snel live.

Bovenstaande is heel aantrekkelijk voor het grootste gedeelte van het MKB dat niet multi-currency en/of multi-language hoeft te werken en zich niet per sé richt op ingewikkelde functionaliteit.

Met onze widgets kun je ook in Magento aan de slag met contentrijke pagina’s

Tip van technical lead Tommy

Wat vinden wij? WooCommerce of Magento 2?

Kort gezegd: wij staan nog steeds achter ons advies dat we je eerder gaven en het is goed om te zien dat we daarin niet de enigen zijn. In een notendop zit de keuze tussen Magento en WooCommerce zo.

Als je één of meer van deze eisen hebt, dan ga je voor Magento 2:

  • Heb je meerdere verkoopkanalen of verkoop je aan meerdere landen?
  • Heb je 10.000+ producten?
  • Wil je misschien snel nieuwe shops binnen één omgeving kunnen lanceren/beheren?
  • Of heb je ingewikkelde wensen wat betreft meerdere warehouses of iets vergelijkbaars?

Als je één of meer van deze eisen hebt, dan ga je voor WordPress en WooCommerce: 

  • Wil je snel live?
  • En heb je een wat kleinere productcatalogus, vooral gericht op 1 markt?
  • Heb je vaak ad-hoc ideeën die op een kortere termijn in je site gebouwd moeten worden – oftewel: – Meer flexibilteit bij implementatie van features
  • Minder ontwikkeluren?
  • Wil je gebruik maken van de kracht van WordPress?

Maar content is king toch? Wat moet ik dan met Magento?

Oh ja, dit zijn we helemaal met je eens. Daarom zul je als content editor die met een platform als WooCommerce of Shopify werkt en daardoor gewend is aan een intuïtieve beheeromgeving niet als vis in het water zijn met Magento.

Dit hebben we als Elephant natuurlijk vaker meegemaakt, dus hebben we daar een oplossing voor bedacht: we hebben onze eigen widgets, die in Magento multi language ingezet kunnen worden. In deze widgets hebben we de intuïtiviteit van de WordPress plugin Advanced Custom Fields proberen na te bootsen, want hier zijn onze klanten zeer positief over.

“Heb je hen weer met die widgets”, ik hoor het je denken. Zeker, maar we wonnen met dit systeem in 2017 al een “Meet Magento Innovation Award”. Dat was toentertijd echt een premature case. Het systeem dat er momenteel staat, neemt wat ons betreft écht het vooroordeel weg dat je in Magento niets kunt met content. 

De toekomst van Magento en WooCommerce: wat voorspel jij?

In de absolute toekomst vermoeden we dat de keuze tussen Magento en WooCommerce zich misschien wel zal beperken tot de back-end. Je hebt immers ongetwijfeld wel over PWA’s gehoord (lees hier de blog over PWA). In dat geval zou je misschien Magento kiezen als back-end en de CMS-trucs van WordPress benutten, je orders direct in Exact inschieten, etc. Wij geloven echter niet dat dit op korte termijn al de realiteit zal zijn, met name vanwege de kosten die het met zich meebrengt. Het aantal sites en frameworks op het gebied van PWA’s groeit, maar is nog niet echt volwassen.

Kortom: ik denk dat het redelijk safe is om te zeggen dat we hier over een paar jaar weer zitten met eenzelfde soort vergelijking. Ondertussen houden wij natuurlijk deze markt voor je in de gaten en zullen we je helpen met de keuze tussen deze (of andere!) platforms!

 


Avatar van Alen Sirovica

Hulp nodig bij het kiezen van het juiste platform?

Dan bel je even met Alen – onze e-commerce strateeg – om in kaart te brengen wat jouw mogelijkheden zijn.

Plan een sessie met Alen

Of bel via 06 46 05 46 60