In een eerder artikel vertelde onze Martijn al over het wel of niet implementeren van reCAPTCHA op je website. Inmiddels zijn we flink wat jaartjes verder en is deze technologie flink verbeterd. Onze frontender John vertelt je alles over reCAPTCHA. Lees mee!

Wat is reCAPTCHA?

Inmiddels is reCAPTCHA niet meer weg te denken uit de meeste websites. Toch zijn er nog genoeg mensen die niet precies weten wat het inhoudt en waarom het nodig is. Laat het me je uitleggen. ReCAPTCHA kun je zien als een soort test om aan te geven dat er daadwerkelijk activiteit wordt verricht door een mens in plaats van door een computer. Dit is ook waar de naam van afgeleid is. CAPTCHA staat namelijk voor Completely Automated Public Testing to tell Computers and Humans Apart. Vrij vertaald houdt het dus in dat er middels reCAPTCHA automatisch getest wordt of het gaat om een computer of een mens. Met die computers worden bots bedoeld. Bots zijn computergestuurde programma’s met taken die normaal door mensen worden volbracht. De bot doet dit echter automatisch waardoor deze taken in een hoog tempo kunnen worden uitgevoerd. Op deze manier zorgen bots dus voor veel spam, veel inzendingen van formulieren of ze misleiden een bestelproces van producten. Om deze vormen van spam tegen te gaan is er dus reCAPTCHA.

ReCAPTCHA v2

Gelukkig is Google hier druk mee aan de slag gegaan en hebben ze zich gefocust op het verbeteren van meerdere punten van de oudere reCAPTCHA. Dit hebben ze zowel functioneel als visueel gerealiseerd met reCAPTCHA v2. Technisch gezien ligt deze optimalisatie vooral in het wel of niet bepalen of een bepaalde actie vanuit een mens of een bot komt. Voor reCAPTCHA v2 zijn er drie soorten reCAPTCHA’s ontwikkeld.

 

ReCAPTCHA v2 Checkbox



Op deze manier kan worden gevalideerd of het aanvinken van een mens of bot komt. Bij twijfel wordt er een opdracht getoond zoals het aanklikken van de juiste afbeeldingen of het invoeren van een tekst.

Invisible reCAPTCHA badge



Deze badge geeft aan dat er reCAPTCHA op de pagina aanwezig is. Op het moment dat een gebruiker bepaalde acties uitvoert zal reCAPTCHA direct al het een script uitvoeren om te beoordelen wie de actie heeft ondernomen. Bij een verdachte situatie zal er na de actie zo’n zelfde opdracht komen als bij de checkbox.

ReCAPTCHA Android

Verder heeft Google nog een library ontwikkeld voor het Android besturingssysteem. Dit zorgt ervoor dat je reCAPTCHA direct kunt integreren in een android app.

ReCAPTCHA v3

Eind 2018 heeft Google opnieuw een verbeterde versie van reCAPTCHA ontwikkeld voor het tegengaan van bots. ReCAPTCHA v3 is een risico-analyse die aan de achterkant van de website continu wordt uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat alle activiteiten op je website worden gecontroleerd om te kijken of er verdachte activiteiten plaatsvinden. Door deze activiteiten een bepaalde score te geven, kunnen activiteiten een label krijgen die indiceert of de acties worden uitgevoerd door een mens of een bot. Wanneer deze score dus boven een bepaalde grens is, kan de beheerder hier zelf een oordeel over geven en zo nodig de bot verwijderen van de website. Op deze manier worden ‘normale’ gebruikers niet gehinderd met het accepteren van reCAPTCHA. Dit heeft natuurlijk een positief effect op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Wil je hier meer over weten? Google heeft hier een duidelijke animatie over gemaakt die je hieronder kunt bekijken!



Hoe gebruik je dat dan, zo’n reCAPTCHA?

Oke, en nu even concreet: hoe zet je het in? Zoals we nu dus weten is reCAPTCHA eigenlijk een extra beveiliging voor jouw website. Voorheen was dit alleen voor formulieren op een website het geval, maar inmiddels kan reCAPTCHA de hele site doorspeuren op zoek naar ongewenste activiteiten. Om reCAPTCHA te installeren dien je een ‘sleutel’ aan te vragen bij Google. Vervolgens zul je deze sleutel moeten koppelen aan je website zodat deze techniek weet om welke site het gaat. Afhankelijk van v2 of v3 zal reCAPTCHA dus zelf het nodige werk verzetten en is het eigenlijk een kwestie van eenmalig installeren en daarna niet meer naar omkijken. Ideaal toch?

Heb jij ook genoeg van spam in je mailbox, wil jij de gebruiksvriendelijkheid van je website opschroeven of wil je de kwaliteit van je website beter maken? Dan is reCAPTCHA wat mij betreft de oplossing! Wil je dit ook op je website of ben je benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor jouw site? Neem dan gerust contact met me op!

Zullen we
Samen sparren over reCAPTCHA?

Neem dan contact met mij op!

Alen Sirovica - digitaal bureau Elephant