ecs-speech-bubble

Wanneer spreek je van een maatwerk- of customwebsite?

Een site laten maken is geen doel op zich


Wanneer je een nieuwe website ontwikkelt op basis van een doordachte strategie die de ambities en doelstellingen van je organisatie ondersteunt en de site is zo opgebouwd dat er geen beperkingen zijn die deze doelen in de weg staan, dan kun je van een maatwerkwebsite spreken.

Een website laten maken staat nooit op zichzelf. Je nieuwe site is als het goed is een middel om een doel te bereiken, niet een doel op zich. Welke rol speelt de website in het behalen van dat doel? Dat is de belangrijkste vraag die in de sitestrategie beantwoord moet worden. Daarom is het voor de websitebouwer belangrijk om de ambities en doelstellingen van je organisatie goed in kaart te brengen. Zo weet je precies hoe je website gaat helpen bij het realiseren van je zakelijke ambities.

Concept

Wanneer laat je een maatwerkwebsite bouwen?

Design, interactie, koppelingen en meer.

Wil je een professioneel visitekaartje op het web, waar je bezoekers kunnen lezen wie je bent, wat je doet en hoe ze je kunnen bereiken? Dan kun je waarschijnlijk prima volstaan met een standaardoplossing.

Het wordt wat ingewikkelder wanneer je specifieke wensen hebt voor het design van je website. Wanneer de site bijvoorbeeld moet integreren met andere systemen in je organisatie, of wanneer de site moet aansluiten op bestaande processen. Dit zijn allemaal zaken die je niet kant en klaar kunt kopen.

Zodra er over processen en acties nagedacht moet gaan worden, loop je al snel tegen de grenzen van standaardoplossingen aan. Dat is het moment dat je erachter komt dat je een website op maat nodig hebt. Denk hierbij aan de volgende scenario’s:

  • Je wensen zijn te specifiek voor standaardoplossingen;
  • Je wil meer vrijheid in het design van je website;
  • Je wil sterk op marketing inzetten en snel pagina’s met specifieke functies kunnen publiceren;
  • Je site moet voor sales gaan zorgen en je wil dit ook kunnen meten in je salestools;
  • Je wil flexibel blijven in wat er wel en niet in de site mogelijk is;
  • Je wil de site integreren in bestaande processen;
  • Je wil je website koppelen aan verschillende systemen.
ecs-persons

Hoe belangrijk is de samenwerking met de websitebouwer?

Het kiezen van de juiste partner.

Wanneer je een website laat bouwen die perfect aan moet sluiten op de wensen, doelen, processen en systemen van je organisatie, dan is het belangrijk om hier een partner bij te zoeken die bij je past, die begrijpt wat je wil en die jouw wensen kan vertalen naar een professioneel ontwerp. Waar moet je op letten bij het selecteren van de juiste partner?

Denk allereerst goed na over het soort partnerschap dat je wil. Wil je een partner die alleen maar uitvoert wat jij vraagt, of moet deze partner ook proactief en strategisch met je meedenken? Welke taken hou je liever bij jezelf en welke taken leg je bij de opdrachtnemer neer? Hoe duidelijker je weet wat je van de websitebouwer verwacht, hoe sneller je tot een bevredigend resultaat komt.

Het allerbelangrijkste is dat de samenwerking soepel en probleemloos verloopt: samen kom je veel verder. Kies daarom altijd een partner waarmee je een klik hebt en waarmee de samenwerking goed voelt.

ecs-report

Tips voor het laten maken van een site

Durf jezelf kritische vragen te stellen.

Wanneer je een partner hebt gekozen die bij je past, ga je samen de stappen bepalen die nodig zijn om tot het gewenste resultaat te komen. Dat begint met het doornemen van je businessstrategie.

  • Wat wil je de komende jaren gaan bereiken?
  • Welke rol moet je website daarin gaan spelen?
  • Hoe groot is het aandeel van de nieuwe site?

Nu kun je gaan berekenen wat de ROI is en wat het mag gaan kosten.

Bedenk vervolgens goed wat je precies op je website wil hebben en bepaal of deze zaken bijdragen aan het doel dat je hebt gesteld. Draagt het niet bij, of kost het je alleen maar geld, dan kun je het waarschijnlijk schrappen van je wensenlijst.

Kijk ook goed naar de site vanuit het perspectief van je doelgroep. Wat is hun probleem en hoe lost jouw website dit op? Zo krijgt je site de focus die hij nodig heeft om je doelgroep aan te spreken.

Het kan nooit kwaad om met meerdere partijen te praten. Laat je onafhankelijk adviseren en bepaal zelf welk advies het beste voelt. Zo kun je goed zien of een partner je wel echt begrijpt en of de voorgestelde oplossing wel echt de meest optimale is.

Liftoff

Na de oplevering

Een website is nooit af.

Na de oplevering is er altijd doorontwikkeling nodig. Budgetteer dan ook jaarlijks voor het verder ontwikkelen en optimaliseren van je site, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ook om de site te laten presteren zul je werk moeten verrichten. De site zal bijvoorbeeld regelmatig gevuld moeten worden met nieuwe content en verschillende onderdelen moeten up to date blijven om de veiligheid te garanderen. Er zullen pagina’s of artikelen gepromoot moeten worden om ze onder de aandacht te brengen en soms zullen er nieuwe landingspagina’s nodig zijn om acties te ondersteunen. Hou hier rekening mee en zorg ervoor dat duidelijk is wie er verantwoordelijk is voor de planning en de uitvoering.

Zullen we
Het eens over jouw nieuwe website hebben?

Neem dan contact met mij op. Ik ben Alen en help je graag verder.

Alen