Onze nieuwe website is inmiddels gelanceerd. Het was een pittig traject, met veel ups & downs. We hebben voor dit traject geƫxperimenteerd met SCRUM als projectmethode en hebben hier een aantal dingen van geleerd.

Wat wij leerden van SCRUM

Het project heeft even geduurd, maar het eindresultaat mag er zijn. En heel belangrijk: tijdens het project hebben we een nieuwe workflow toegepast en naar onze hand gezet.Ā Wat wij van SCRUM hebben geleerd:

1. Durven te lanceren

Je eigen website moet je paradepaardje zijn. Het liefst wil je hem helemaal perfect lanceren, met alle mogelijk features en zonder fouten. Maar je zult toch een keer knopen moeten doorhakken en bepaalde onderdelen prioriteit moeten geven boven andere punten. SCRUM dwingt je door te pakken en maakt dat je de website durft te lanceren, ook als die nog niet volmaakt is.

2. Werk indelen in kleine brokken

Een groot probleem waar we tegenaan liepen, is dat we per sprint te veel taken op ons namen. Dit zorgde voor een hoge werkdruk en deed afbreuk aan de kwaliteit. Daardoor was er weinig tijd om te testen en te optimaliseren, terwijl dat wel een aantal keer moest gebeuren. Belangrijk is dus om niet te veel taken in een sprint op te pakken en om meer tijd te reserveren voor tests en debugging.

3. Eerst content, dan design en development

Het ontwerpen en bouwen zonder content is geen pretje. Bij het invoeren/ontwikkelen van content komen later altijd veel verbeterpunten terug voor de designers en developers. Dat kost achteraf veel tijd, dus het is belangrijk om op voorhand al over de content per pagina na te denken. En dat is niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen, formulieren, opsommingen, et cetera.

Het is bovendien belangrijk dat de teksten ook daadwerkelijk zijn uitgeschreven. Dat maakt het makkelijker voor de designer om iets te ontwerpen en te ontwikkelen. Tip: ontwikkel een content strategie voor de website. Die strategie is later ook nog bruikbaar voor het verbeteren van het rendement van de site. Anne schreef een stappenplan voor het produceren van content voor op je nieuwe website!

4. Homepage als laatste

In veel gevallen kun je de homepagina het beste als laatst maken, in Ć©Ć©n sprint bijvoorbeeld. De homepage is toch een soort voorkant en inhoudsopgave van je website. Dit kun je het makkelijkst vullen met content wanneer de rest al helemaal klaar is.

5. Niet alles in het CMS

In ons project is het zo dat er heel veel elementen niet via het CMS te beheren zijn. Is dat erg? Absoluut niet. Deze elementen kunnen toch niet opgepakt worden door content managers en het kost enorm veel tijd om deze elementen compleet beheerbaar te maken.

Neem bijvoorbeeld onze casepagina’s. Deze bestaan uit een groot gedeelte HTML. Hier worden visuals en animaties in gebruikt. Dit kun je het gemakkelijkst in HTML bouwen, niet in het CMS zelf. Het is dus niet erg om bepaalde elementen of pagina’s binnen je website niet in het CMS te integreren. Dit bespaart gewoon tijd en dus geld.

6. Tussentijdse demo’s

Misschien wel Ć©Ć©n van de meest waardevolle aspecten aan het project met SCRUM waren de demo’s. Na iedere sprint lieten we het gemaakte werk zien aan iemand die niets met het project te maken had. Deze ’testpersonen’ moesten tijdens de demo bepaalde acties binnen de website doen (bijvoorbeeld een offerte aanvragen voor een nieuwe website). Tijdens zo’n demo kregen we altijd waardevolle feedback van de testpersoon. Het voordeel was dat we dit vooral tussentijds deden, waardoor we sneller konden bijsturen.

Vervolgstappen…

De nieuwe website is online, maar nog lang niet klaar. De vervolgstappen zijn al uitgetekend en ingepland. Op basis van een eenvoudige ‘Product Backlog’ (Wishlist gesorteerd op prioriteiten) hebben we een releaseplan opgesteld. Houd onze website in de gaten, dan zie je de veranderingen vanzelf verschijnen!

Chat
Ook jouw web project scrummen?

Bel mij dan gerust voor een kennismaking