Ambitie
InDordrecht is een fusie van twee andere websites: centrumdordrecht.nl en vvv.dordrecht.nl en wil een brede doelgroep bedienen: jong, oud, bewoner, bezoeker en toerist. Zouden we al die doelgroepen in persona’s gieten en daar customer journeys aan verbinden, dan zou dat leiden tot een overload aan informatie en een mogelijk onoverzichtelijke structuur. Daarom gingen we bij het vaststellen van de websitestructuur uit van thema’s: Eten, Drinken, Winkelen, Te zien & te doen. Alle input die tijdens de strategische fase naar boven kwam en nuttig bleek, hebben we onder deze thema’s gehangen. Dit gaf zowel ons als de klant duidelijke kaders gedurende het hele proces.
Strategie & design
Het nieuwe platform heeft een compleet nieuwe huisstijl gekregen. Omdat uit data bleek dat men de website vooral via de telefoon bezocht, zijn we bij het design uitgegaan van mobiele bezoekers. De grote vraag was hoe we de grote hoeveelheid content op een slimme manier konden neerzetten. We hebben gekozen voor wie een pagina bezoekt kan eenvoudig door de verschillende opties scrollen. Dit design is vervolgens naar de desktop-site vertaald. Door het gebruik van zogenoemde ‘breekpunten’ aan de achterkant van de website is het design ook zeer geschikt voor grote schermen.
Techniek
WordPress bleek het meest geschikte systeem voor deze content driven website. We hebben het CMS gekoppeld aan een centrale content-database waardoor content die elders wordt geüpload automatisch op InDordrecht verschijnt, zoals de Uitagenda van Dordrecht. Bezoekers die bepaalde plekken of tips voor een later moment willen bewaren, slaan deze eenvoudig op in de favorietenfunctie. Met WooCommerce hebben we een webshop klaargezet die binnenkort wordt gelanceerd. Bezoekers kunnen hier producten van VVV Dordrecht bestellen.
Resultaat
Een mooi resultaat betekent niet dat we bij Elephant achterover leunen. We blijven optimaliseren en doen dat aan de hand van data. Door goed te meten kunnen we de juiste verbeteringen aan de klant voorleggen. Aan de klant vervolgens de keuze om te bepalen wat prioriteit heeft.
Handig is dat we de techniek die we voor deze website hebben opgezet, dankzij de WordPress Multisite oplossing kunnen hergebruiken voor de websites van het naastgelegen Alblasserwaard en Hoeksche Waard. Dat betekent: een website die bewezen werkt, tegen een lage investering voor de klant.