ecs-speech-bubble

Wat is een maatwerk of custom website?

Een custom website is geen doel op zich

We spreken over een maatwerk website, wanneer je een nieuwe website laat ontwikkelen op basis van een specifieke strategie die de doelstellingen en ambities van je organisatie ondersteunt. Zo’n custom website is zo opgebouwd, dat er geen beperkingen zijn die jouw doelen in de weg staan.

Je kunt je website nooit los zien van de strategie van je organisatie. De site is als het goed is een middel om een zakelijk of strategisch doel te bereiken en niet een doel op zich. Hoe gaat de website jou helpen bij het realiseren van die doelen? In de sitestrategie geven we antwoord op die vraag. Daarom is het belangrijk dat je goed weet wat de ambities en doelstellingen van je organisatie zijn: dan weet je namelijk precies hoe de website je gaat helpen bij het verwezenlijken van je ambities.

Concept

Wanneer laat je een maatwerk website bouwen?

Design, interactie, koppelingen en meer.

Wil je een mooi vormgegeven online visitekaartje, waar je bezoekers kunnen lezen wie je bent, wat je doet en hoe ze je kunnen bereiken? Dan is een standaardoplossing waarschijnlijk voldoende.

Heb je echter specifieke wensen voor het design van je website, of moet de website integreren met andere systemen of aansluiten op processen in je organisatie, dan moet je gaan denken aan een website op maat: dit zijn allemaal zaken die je waarschijnlijk niet kant en klaar kunt kopen.

Wanneer er rekening moet worden gehouden met specifieke processen en acties, zullen de beperkingen van een standaardwebsite al snel een probleem gaan vormen. Denk hierbij aan de volgende situaties:

  • Je wensen zijn te specifiek voor een standaardwebsite;
  • Je hebt meer vrijheid nodig in het design van je website;
  • Marketing speelt een grote rol op de site en je wil snel pagina’s met specifieke functies kunnen publiceren;
  • Je site moet voor meer verkopen gaan zorgen en die verkopen wil je kunnen meten in je salestools;
  • Je wil flexibel blijven in de mogelijkheden, ook voor de toekomst;
  • De site moet integreren met bestaande processen en systemen.
ecs-persons

Het belang van de samenwerking met de websitebouwer

Wat voor partnerschap zoek je?

Wanneer je een maatwerk website laat bouwen die de wensen, doelen, processen en systemen van je organisatie moet gaan ondersteunen, dan is het belangrijk om hier een partner bij te zoeken die begrijpt wat je wil en die jouw wensen perfect kan vertalen naar een functioneel ontwerp. Waar moet je op letten als je een website-partner selecteert?

Wat voor soort partnerschap wil je? Misschien wil je een partner die alleen maar uitvoert wat jij vraagt, of misschien wil je dat deze partner ook proactief en strategisch met je meedenkt. Denk ook goed na over welke taken je liever bij jezelf houdt en welke taken je bij de opdrachtnemer neerlegt. Hoe beter je weet wat je van een websitebouwer verwacht, hoe sneller je samen tot het gewenste resultaat komt.

Samen kom je veel verder. Selecteer daarom altijd een partner waarmee de samenwerking goed voelt en die begrijpt wat jij voor ogen hebt.

ecs-report

Tips voor het laten maken van een maatwerk website

Stel kritische vragen, ook aan jezelf.

Tip 1
Heb je een partner gekozen? Dan ga je samen de stappen bepalen die nodig zijn om tot de perfecte website op maat te komen. Je businessstrategie vormt hierbij het vertrekpunt. Wat zijn de doelstellingen voor komende jaren? En hoe moet je website die doelstellingen gaan ondersteunen? Nu kun je gaan berekenen wat de ROI is en wat de website kan gaan kosten.

Tip 2
Nu ga je samen bepalen wat er precies op de custom website moet komen, waarbij je goed kijkt of het bijdraagt aan de doelen die je hebt gesteld. Staat een bepaald onderdeel niet in dienst van je doelen, of kost het je te veel geld, dan is het slim om het te schrappen van je wensenlijst.

Tip 3
Bekijk de site door de ogen van je doelgroep. Hoe lost jouw website hun problemen op? Hoe beantwoord de content de vragen waar ze mee zitten? Zo krijgt je site focus en relevantie.

Tip 4
Het kan overigens geen kwaad om een second opinion te vragen. Laat je onafhankelijk adviseren en bepaal zelf welk advies het beste voelt. Zo weet je zeker dat een partner je echt begrijpt en of het voorgestelde plan wel echt het meest optimale is.

Liftoff

De maatwerk website is opgeleverd. Wat nu?

De ontwikkeling van je site gaat door.

Een website op maat is nooit af: na de oplevering zal hij altijd up to date moeten worden gehouden en er zullen in de loop der tijd wellicht nieuwe functionaliteiten moeten worden ontwikkeld: hou daar rekening mee in je jaarlijkse financiële planning.

Ook om je nieuwe maatwerk website goed te laten presteren, moet er werk worden verzet. Er zal bijvoorbeeld regelmatig nieuwe content moeten worden geplaatst. Soms zullen er pagina’s of artikelen gepromoot moeten worden om ze onder de aandacht te brengen. Soms zullen er nieuwe landingspagina’s nodig zijn om acties te ondersteunen. Zorg dat van tevoren duidelijk is wie er verantwoordelijk is voor de planning en de uitvoering van deze taken.

Zullen we
Het eens over jouw nieuwe website hebben?

Neem dan contact met mij op. Ik ben Alen en help je graag verder.

Alen Sirovica - digitaal bureau Elephant