Blog

Wat is een brandbook en hoe versterkt het jouw merk?

Hoe zorg je dat iedereen jouw merk op dezelfde manier ziet én gebruikt? Met duidelijke richtlijnen. Maar wat past beter: een uitgebreid brandbook of een praktische brand guide? In dit blog ontdek je het verschil én welke aanpak jouw merk sterker, consistenter en werkbaarder maakt.

Een sterk merk ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om keuzes, richting en vooral: consistentie. Of je nu werkt met een intern team, freelancers of externe bureaus, iedereen moet hetzelfde beeld hebben van wat het merk is én waar het voor staat. Grote merken lossen dat op met dikke brandbooks. Daarin staan alle does, don’ts, regels, stijlelementen tot ver achter de komma gespecificeerd. Erg handig voor de grote der aarde, maar ook erg log, benauwend, strikt. Een soort merkbijbel met bij behorende huisstijlpolitie. Voor veel organisaties werkt daarom vaak een compacte, praktische brand guide beter.

In dit artikel leggen we je precies uit wat het verschil is, waarom een brand guide zo krachtig is en wat je mag verwachten.

Brandbook vs. brand guide: wat is het verschil?

De termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar betekenen niet hetzelfde. Een brandbook is een uitgebreid document waarin letterlijk alles over je merk wordt vastgelegd: strategie, merkwaarden, doelgroepen, visuele elementen, tone of voice, toepassing per kanaal, etc. Ideaal voor grote organisaties met meerdere teams, landen of merken onder één vlag. Denk: Coca-Cola, Google, Nike, KPN etc.

Een brand guide is compacter, maar zeker niet minder waardevol. Het bevat de kern van je merk: wie je bent, hoe je klinkt, hoe je eruitziet, en hoe je dat allemaal consequent toepast. Ideaal voor organisaties die willen groeien, hun merk willen professionaliseren, maar tegelijk werkbaar willen blijven. Het is een document waarmee je snel mee aan de slag kan en biedt ook ruimte om wat flexibelere met de visuele identiteit om te gaan.

Denk aan de brand guide als een praktische toolkit: alles wat je nodig hebt om je merk sterk en consequent neer te zetten

Onze designer Kayleigh presenteert in een meeting het designvoorstel

Waarom een brand guide onmisbaar is

Een merk ontstaat deels vanzelf, maar moet bewust worden bewaakt. Zeker als meerdere mensen eraan werken. Een brand guide voorkomt ruis, versnippering en misinterpretatie. Het helpt je om:

  • Herkenbaar te blijven op elk kanaal en in elke uiting
  • Snel en efficiënt te werken met externe partners of nieuwe teamleden
  • Professioneel over te komen, wat zorgt voor vertrouwen extern en intern
  • Schaalbaar te zijn zonder dat je merk verwatert

Kortom: je merk wordt krachtiger, consistenter en geloofwaardiger.

Wat staat er in een goede brand guide?

Een brand guide hoeft geen boekwerk te zijn. Het is tweeledig. Aan de ene kant is het het goud in de kluis en de essentie van je merk. Maar in plaats van het opgeborgen te laten en er nooit meer naar om te kijken moet het juist uitnodigen om ermee aan de slag te gaan.

Dit vind je in een brand guide:

1. Merkfundament

  • Kernwaarden
  • Merkprosositie
  • De ‘why’ van je merk
  • Hetgeen dat je concreet oplost voor je doelgroep

2. Merkpersoonlijkheid & merkverhaal

  • Tone-of-voice + voorbeelden / does en don’ts
  • Karaktereigenschappen die gestalte geven aan je ‘how’
  • Een inspirerend merkverhaal waar al het bovenstaande samenvalt

3. Visuele identiteit

  • Logo’s + gebruik
  • Kleurgebruik (inclusief codes)
  • Typografie
  • Beeldtaal – denk aan fotografie, iconen, illustraties, motion, animatie etc.

4. Toepassingsvoorbeelden

  • De belangrijkste touchpoints gevisualiseerd, website, socials, merchandise, poster, advertentie etc.
Jurriaan tekent op een scherm om zijn designs toe te lichten bij Elephant
blog - Jordy is met een collega in een meeting en neemt een dia slide met hem door

Bigger is niet altijd better

Een brandbook klinkt indrukwekkend, maar is vaak complex, kostbaar en een overkill. Een sterke brand guide is alles wat je nodig hebt om je merk professioneel, herkenbaar en consistent neer te zetten. Of je nu met een designer werkt, een social post schrijft of een nieuw teamlid verwelkomt: met een goede brand guide waarborgt je merk en nodigt uit om ermee aan de slag te gaan.

Wil je ook aan de slag met je merk?

Of het nou gaat over het vastleggen van je merk, professionaliseren of een (re)branding traject. We helpen je graag verder. Neem gerust contact op!

Onze brand expert Jurriaan denkt graag met je mee!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.