Feedback geven lijkt zo makkelijk. Maar het geven én ontvangen van feedback tussen opdrachtgever en digitaal bureau kan soms een behoorlijk lastig onderwerp zijn. We hebben allemaal weleens (te) snel een mening klaar liggen. Heel menselijk. Maar het gevaar van meningen is dat ze vaak niet onderbouwd, vaag of onbedoeld negatief over kunnen komen. Dit zorgt niet alleen voor irritaties, maar ook voor ruis in de communicatie, tijdverspilling en in het ergste geval lijdt het product of de samenwerking er zelfs onder. In deze blog ontdek je hoe je deze manier van communiceren waardevoller kan maken, zodat je het met recht constructieve feedback mag noemen.

Gericht & waardevol

Voor dit artikel neem ik als onderwerp de ontwerpfase van een website. Juist in een fase als deze worden er snel meningen gevormd, omdat het product “tastbaar” wordt en iedereen een eigen smaak en voorkeur heeft. Om ervoor te zorgen dat de geleverde feedback gericht en waardevol blijft, is het van belang om te weten waar de focus op moet liggen. Dit kunnen we opsplitsen in 7 focuspunten, gericht op zowel de opdrachtgever als het digitaal bureau.

💡 Geen zorgen, in de praktijk kan deze informatie voor een groot deel ook toegepast worden op andere producten, dus lees vooral verder!

1: Constructief

Feedback zonder onderbouwing verwerken is een recept voor inconsistentie. Elke keuze die gemaakt wordt moet ergens op gebaseerd zijn: strategie, data, best practices, branding, etc. Als iets net niet helemaal lekker oogt, probeer dan te verwoorden wat er niet in de smaak valt en vooral waarom. Zonder het waarom moet er doorgevraagd worden, waardoor de communicatie minder effectief wordt. Zijn er alsnog onduidelijkheden? Vraag dan naar de beweegredenen achter bepaalde keuzes.

2: Objectief

Het is belangrijk dat de website qua look & feel aansluit op gedefinieerde wensen en eisen. Vergeet alleen niet dat het nóg belangrijker is om de website aan te laten sluiten op de doelgroep en dat de merkbeleving consistent en intact blijft. Blijf daarom objectief kijken en houd continue het hoofddoel in het achterhoofd. Op deze manier wordt er sneller een website gecreëerd die goed aansluit op de behoeftes van de eindgebruiker.

 

Een voorbeeld van feedback wat niet objectief is: "Het logo mag een stuk groter".

 

3: Eerlijk

Objectiviteit is belangrijk, maar blijf altijd eerlijk in het geven van feedback. Heb je toch een bepaald onderbuikgevoel of blijft er iets knagen ondanks alles wat er besproken en onderbouwd is? Spreek het uit. Het is tenslotte een team effort waarbij iedereen op één lijn moet liggen om tot een mooi resultaat te komen. Hoe eerder dit bereikt wordt, hoe effectiever en prettiger de samenwerking verloopt.

4: Concreet

Zijn er een hoop personen die meekijken en beoordelen? Probeer de feedback dan zoveel mogelijk te bundelen. Laat de groep naar een specifiek gedeelte of onderwerp kijken en maak de uitkomst concreet voordat je dit met anderen deelt. Dit voorkomt een hoop ruis en houdt het proces gestroomlijnd. Komt het écht op veel feedback uit? Stel dan een meeting voor om alles door te nemen.

Maar let op: doe dit alleen met de mensen die echt met het project te maken hebben. Ook bij Elephant hebben we het weleens meegemaakt dat een ontwerp naar veel te veel personen werd doorgestuurd. Zelfs naar mensen die niet eens bij het proces betrokken waren. Hierdoor krijg je al snel persoonlijke meningen, waardoor het concretiseren van de feedback een uitdaging wordt.

 

Een voorbeeld van feedback wat niet gebundeld is: heel veel berichten door elkaar heen.

 

5: Pragmatisch

Idealiter werkt een digitaal bureau altijd met echte content. Het ontwerp is tenslotte een middel om het beoogde eindresultaat zo effectief mogelijk te communiceren. Mocht de content nog ontbreken, dan moet er zoveel mogelijk rekening gehouden worden met het type content wat verwacht wordt. Soms klopt het niet voor de volle 100%, staan er bijvoorbeeld nog spelfouten in of zijn er dummy teksten gebruikt. Probeer hier als klant doorheen te kijken, focus op het doel en bedenk vooral voor jezelf of het ontwerp de content op de juiste manier presenteert en de ruimte biedt voor flexibiliteit.

6: Realistisch

Heb je toffe ideeën of voorbeelden die je wilt delen? Zeker doen! Houd er alleen wel rekening mee dat er vaak weloverwogen keuzes worden gemaakt vanuit de expertises van het team. Er wordt uiteindelijk gewerkt met deadlines, budgetten en soms zelfs bepaalde limitaties binnen een framework. Binnen deze kaders wil je uiteindelijk het best mogelijke resultaat creëren. Laat je dus zeker inspireren en durf mee te denken, maar geef de experts ook de ruimte en het vertrouwen in het creatieve proces.

 

Een voorbeeld van feedback wat niet realistisch is: "Kunnen we het doen zoals Facebook het doet?"

 

7: Positief

Het is soms erg makkelijk om je te verliezen in de details en alleen te focussen op wat er verbeterd moet worden. En dat terwijl er zoveel moois gemaakt wordt. Vergeet dus niet dat het ontwerpproces een ontzettend leuk, creatief en soms ook spannend traject is waar met z’n allen aan wordt gewerkt. Met een eindresultaat waar je jarenlang plezier van hebt.

 


 

Ik hoor wat je denkt: Op deze manier lijkt feedback geven een hele onderneming! In de praktijk valt het gelukkig wel mee. Je bereikt al een hoop door heel even na te denken voordat je feedback geeft. Vraag jezelf steeds het volgende af: waarom wil ik dit vertellen en gaat dit leiden tot een beter eindresultaat?

Feedback geven is een kunst, maar iedereen kan dit beheersen. In veel gevallen is het een kwestie van iets langer stilstaan bij wat je wilt communiceren. Je zult zien dat het leidt tot een mooier eindresultaat waar iedereen zich in kan vinden.