Sinds de start van digitaal bureau Elephant tot op de dag van vandaag kloppen bedrijven bij ons aan voor het ontwikkelen van een nieuwe corporate website. Als ik zeg dat we er zo’n 200 hebben opgeleverd voor een grote verscheidenheid aan bedrijven, dan lieg ik niet.

Het valt me op dat de corporate website sinds de start van de coronacrisis meer aandacht krijgt. Niet gek, want nu alles online plaatsvindt is het natuurlijk extra belangrijk dat jouw bedrijfswebsite staat als een huis. In deze blog ga ik je meer vertellen over de corporate website en waarom deze topprioriteit zou moeten hebben.

Wat is een corporate site?

Laten we bij het begin beginnen. Een corporate website is heel simpel gezegd een bedrijfswebsite of b2b (business to business) website waarop je jouw dienstverlening op een duidelijke en overtuigende manier communiceert naar (potentiële) klanten. Op jouw corporate website staat vermeld wie je bent en wat je doet maar er is vooral veel aandacht voor branding. Als het goed is staat een ijzersterke bedrijfswebsite hoog op de agenda van iedere marketingafdeling. Tot zover de corporate website betekenis.

Waarom is die nou juist nu zo belangrijk?

Daar zijn meerdere redenen voor. Eentje die op dit moment heel actueel is, is de pandemie waar we mee te maken hebben. Door het coronavirus is online zichtbaar- en vindbaarheid belangrijker dan ooit. Dat zien we ook zeker terug in de aanvragen die we krijgen. Maar er zijn meer goede redenen voor een ijzersterke corporate website of b2b website.

1. B2b-koper is steeds jonger

Sorry voor de volwassen lezers, maar je ziet in de markt dat b2b-kopers aan het ‘verjongen’ zijn. Daarmee verandert ook de manier waarop potentiële klanten informatie inwinnen. De customer journey van de jongere doelgroep start vaak online in plaats van face to face of via een telefoontje. Deze huidige generatie (de millennials) heeft veranderende eisen en verwacht snellere en klantgerichte diensten online te kunnen vinden.

Meer info hier: https://www.customertalk.nl/artikelen/onderzoek/b2b-sales-verschuift-van-persoonlijk-naar-online-interactie/

2. Veranderingen in b2b sales

Door het verjongen van b2b-kopers is ook de manier van sales en klantenbinding aan het veranderen. De nieuwe klanten zijn niet alleen jonger, ze zijn ook meer native met digitale middelen. Dat betekent dus dat het ontzettend belangrijk is om ‘online behoeften’ goed te begrijpen en om te zorgen voor een goede online presence. Waar sales voorheen met name in de lead was (door bijvoorbeeld een belletje of een bezoekje), zijn de rollen tegenwoordig omgedraaid en ligt de bal meer bij de koper.

Bron: https://www.bcg.com/publications/2018/building-an-integrated-marketing-sales-engine-b2b.aspx

3. Employer branding

Iets wat nog wel eens het ondergeschoven kindje is, is de manier waarop je je als organisatie profileert richting toekomstige medewerkers. Een werkgeversmerk, ofwel employer brand, wordt versterkt door de verschillende online tools en het vertrekpunt is in bijna alle gevallen de corporate website. De nieuwe generatie op de arbeidsmarkt is kritischer en onderzoekender dan ooit als het gaat om het aanvaarden van een nieuwe job, dus een corporate website met een goed verhaal is een must have op het gebied van employer branding.

Meer over werken-bij websites

Hoe weet je of een corporate site nodig is?

Uiteraard is mijn antwoord: je hebt altijd een goede corporate website nodig. Ik raad iedere ondernemer aan om aan online zichtbaarheid te werken door middel van een (goede) website. Dit hoeft overigens niet meteen een heel nieuw design te zijn, soms kan het verversen van de content (de inhoud) al een groot verschil maken. Wanneer ik denk dat het goed is om eens te kijken naar jouw corporate website:

  • Misschien een inkoppertje, maar als je het gevoel krijgt dat de uitingen op jouw corporate website niet meer passen bij de kernwaarden van de organisatie
  • Als het niet overduidelijk is wat precies jouw product of dienst is
  • Als je tegenvallende resultaten in de aanvragen merkt dan is het tijd om aan je online zichtbaarheid te werken
  • Als je moeite hebt met het vinden van geschikt personeel
  • Als er nieuwe concurrentie druk bezig is om jouw markt te veroveren

Hoe begin je met een corporate site?

Het klinkt als een open deur, maar ga gewoon eens met elkaar bedenken wat jouw product of dienst uniek maakt. Waarom zouden mensen bij jou kopen? Wij kijken hierbij altijd kritisch naar de eindgebruiker van jouw product of dienst (en dat is dus niet altijd de directe klant) en werken alles hieromtrent in een of meer strategiesessie(s) uit. We helpen je daar graag bij, maar je kunt ook zonder ons starten. Wij gebruiken vaak het Business Model Canvas als eerste ‘praatplaat’ om overzichtelijk te krijgen wat jouw sterk maakt als bedrijf, met welke partners en welke kanalen. Ik zou je adviseren om dat allereerst goed op papier te krijgen, zodat je vanuit het juiste  vertrekpunt kunt starten.

Daarnaast is het vaak belangrijk om toch al iets van een richting te hebben qua look and feel. Misschien heb je voorbeelden van de concurrentie of juist in hele andere branches. And last but not least: blijf onderzoeken hoe opdrachtgevers je gevonden hebben en durf te vragen of je huidige website daarin te kort schoot of juist volledig helder was. Wij leren nog dagelijks van klanten die we spreken en doen juist vanuit die feedback aanpassingen aan onze corporate website.

Hopelijk heb ik je overtuigd om aan de slag te gaan met je mogelijk nieuwe corporate website. Wil je er nog eens over sparren? Graag! Bel of mail me en dan gaan we dat zeker doen!

Chat
Samen eens sparren over jouw nieuwe corporate website?

Ik help je graag verder!