Wat maakt werken bij jullie bijzonder? Kandidaten willen meer zien dan alleen een vacaturepagina; ze willen weten hoe het er echt aan toe gaat binnen het bedrijf. Je recruitment website biedt daarvoor de uitgelezen kans. In deze blog vind je zes tips om via je recruitment website helder te laten zien wie jullie zijn en waar jullie voor staan.
Puck
MarketeerWie de juiste mensen aan wil trekken, moet verder kijken dan een vacaturetekst. De juiste kandidaten willen niet alleen weten wat ze gaan doen, maar vooral waarom ze dat bij jou zouden willen doen. Bedrijfscultuur speelt daarbij een hoofdrol. Maar hoe breng je die cultuur goed over? Hoe zorg je dat mensen denken: Ja, hier wil ik werken? Ik deel je 6 manieren om jouw unieke bedrijfscultuur te laten zien op je recruitment website.
Stockfoto’s? Niet doen. Zet jouw eigen mensen centraal. Fotografeer collega’s op de werkvloer, tijdens een teamuitje of vaste routine bij je op de werkvloer. Zo geef je een eerlijk beeld van de werkomgeving en versterk je het gevoel van herkenning bij potentiële kandidaten. Werk met herkenbare fotografie. Kies voor één fotograaf, in dezelfde stijl, met dezelfde nabewerking. Iemand die jullie bedrijf en sfeer begrijpt, zodat je niet voor elke shoot uitgebreid hoeft te briefen. Zo staat alles er in no-time op, precies zoals je wilt.
Niet geheel onbelangrijk: zorg dat je fotografie altijd aansluit bij je branding. Zorg dat de stijl, kleurgebruik en bewerking passen bij wat jouw merk wil uitstralen. Zo vormt elk beeld een verlengstuk van je identiteit en versterkt het de boodschap die je als organisatie wilt uitdragen.
Echte mensen, echte verhalen. Een standaard “werken bij”-tekst? Die mist vaak de echte ziel van je bedrijf. Wat werkt wel? Verhalen van je medewerkers. Geen gepolijste testimonials, maar authentieke ervaringen. Laat zien wie ze zijn, wat hen drijft, waar ze trots op zijn. Denk aan korte interviews, blogs of video’s waarin ze vertellen over projecten, successen en uitdagingen.
Je kernwaarden op een rij zetten is stap één. Maar belangrijker is: hoe maken jullie die waar? Maar alleen het rijtje betrokken, innovatief, betrouwbaar op je website zetten? Dat is niet genoeg. Kandidaten willen weten: hoe merk ik die waarden in de praktijk?
Voeg concrete voorbeelden toe. Organiseren jullie hackathons omdat innovatie belangrijk is? Gaat de hele afdeling 1 dag in het jaar samen vrijwilligerswerk doen omdat betrokkenheid voorop staat? Laat dat zien.
De cultuur van je bedrijf leeft in dagelijkse gewoontes. Hoe verwelkom je nieuwe collega’s? Welke momenten zorgen voor verbinding? Laat dat zien.
Misschien starten bij jullie alle nieuwe medewerkers op dezelfde dag, zodat ze samen het onboardingproces doorlopen. Of organiseren jullie elke maand een inspiratie-lunch, vieren jullie verjaardagen groots of plannen jullie elk kwartaal een strategiedag buiten de deur. Zet dit op je website, met foto’s, video’s of zelfs een tijdlijn.
Bij Elephant hebben we Funky Friday Labs: elke laatste vrijdag van de maand staat in het teken van persoonlijke en gezamenlijke groei. We kiezen een thema, werken ideeën uit en brengen ze diezelfde dag nog tot leven. Geen lange to-dolijsten, maar direct impact. Ook hebben we het klikmoment: om de week nemen we een half uur om te delen waar we trots op zijn of wat ons bezighoudt. Dit doen we met behulp van het houten kistje, wie presenteert, staat letterlijk in de spotlight. Een eenvoudig ritueel dat zorgt voor focus, aandacht en verbinding.
Je bedrijfscultuur begint niet pas bij de eerste werkdag, maar al bij het sollicitatieproces. Zorg dat de toon, uitstraling en het verloop van je recruitment aansluiten bij wie jullie zijn. Pas het sollicitatieproces aan op de sfeer op de werkvloer. Denk ook aan de stijl van je vacatureteksten en zelfs de tone-of-voice in je bevestigingsmails. Zo ervaart een kandidaat vanaf de eerste klik tot aan het kennismakingsgesprek precies waar jullie voor staan. Dat schept vertrouwen én zorgt voor een betere match.
In de huidige tijd vinden mensen het steeds belangrijker hoe werk wordt gecombineerd met ontspanning, plezier en gezamenlijke activiteiten. Laat zien hoe jullie werk en ontspanning combineren. Deel bijvoorbeeld hoe jullie successen vieren, hoe teamuitjes eruitzien of welke momenten zorgen voor ontspanning tussendoor. Denk aan een zomerse barbecue, sportieve uitjes of het jaarlijkse weekend weg. Maar ook de kleine momenten zeggen veel: samen lunchen, een potje pingpong of een wandeling tussen de middag. Gebruik foto’s of korte verhalen om deze sfeer tastbaar te maken. Zo geef je kandidaten een realistisch en uitnodigend beeld van hoe het is om bij jullie te werken.
De kunst is om kandidaten te laten voelen hoe het is om bij jou te werken. Alles op je recruitment website, van toon en beeld tot de manier waarop je vacatures schrijft, draagt daaraan bij. Dus kijk nog eens goed naar je eigen site: ademt die de cultuur waar je trots op bent en hoe je bedrijf is? Wil je sparren over hoe je jouw cultuur beter zichtbaar maakt? Bij Elephant kijken we graag met je mee.