Branding is meer dan een logo; het bepaalt hoe je merk wordt herkend en ervaren. In dit blog ontdek je wat branding is, waarom het zo belangrijk is en hoe het je merk versterkt. Een sterke branding creëert een emotionele connectie en zorgt voor onderscheid in de markt. Lees verder en leer hoe je jouw merk krachtiger maakt!
Jurriaan
Creative DesignerBranding vindt zijn oorsprong in het brandmerken van vee. Waar een brandmerk ooit simpelweg aangaf van wie een dier was, is branding vandaag de dag de strategische kunst om een merk herkenbaar en betekenisvol te maken. Het gaat verder dan alleen een logo of huisstijl: branding creëert een emotionele connectie met je doelgroep en bepaalt hoe jouw merk wordt waargenomen.
Enkel inzetten op harde sales of prijsstunts is een race naar de bodem. Tegenwoordig verwachten mensen meer van merken; ze bouwen er relaties mee op. En zoals bij elke relatie wil je weten wat je kunt verwachten. Branding is grof gezegd de reputatie van je merk. Zoals Marty Neumeier het treffend zegt: “Het is niet wat jij zegt dat het is, maar wat een ander zegt dat het is.”
Of je het nu wil of niet: als bedrijf ben je een merk. En als het goed is, wil je gelijkgestemden aantrekken. Je wil een team dat met dezelfde overtuiging en motivatie voor je aan de slag gaan. Met als doel betere diensten en producten die zorgen voor behoud en groei van nieuwe klanten. Of eigenlijk nog liever, fans en ambassadeurs.
En dat is precies wat een goede branding doet. Het is de combinatie van visuele identiteit, merkwaarden, tone-of-voice en strategie die samen de reputatie van een merk bepalen.
Kijk eens naar jezelf: (on)bewust heb je een voorkeur voor bepaalde merken. Als twee producten of diensten objectief gezien identiek zijn, kies je vaak voor het merk dat je kent en vertrouwt. Zelfs als het alternatief op papier beter is, blijft die keuze niet vanzelfsprekend. Branding is het tastbaar maken van die emotionele en irrationele connectie tussen jouw merk en je doelgroep. Inzicht in waarom mensen van jouw merk moeten houden, erin moeten geloven en het moeten volgen. Goede branding onderscheid jou van de rest.
Neem bijvoorbeeld Apple. Voor de creatieveling resoneert Think different, terwijl een jongere zich misschien aangetrokken voelt tot de status die het merk uitstraalt. Anderen huiveren juist bij het idee van een gesloten ecosysteem. Toch zullen de meeste mensen Apple associëren met innovatie, kwaliteit en creativiteit. Een appeltje met een hap eruit betekent op zichzelf niets, maar door consequente branding roept het wereldwijd diezelfde gevoelens en waarden op.
Misschien denk je nu: “Leuk, maar wij zijn geen Apple.” “Ons marketingbudget is net iets minder dan 773 miljoen dollar per jaar.” Daarom ook geen eindeloze reeks voorbeelden van miljarden bedrijven, maar inzicht over hoe je met sterke branding, ongeacht je budget, je merk kunt versterken en laten groeien.
Alle grote merken zijn klein begonnen, vaak zonder de intentie om wereldspelers te worden. Wat hen groot maakte, is de trouw aan hun why—de reden waarom ze ooit begonnen zijn en hoe ze een kans, ergernis of behoefte hebben omgezet in een oplossing. Veel bedrijven verliezen die why na verloop van tijd uit het oog. Groei, personeelswisselingen, nieuwe producten, fusies of vasthouden aan oude patronen kunnen ervoor zorgen dat de kern van je merk verwatert.
De kern van je merk is tijdloos, maar de manier waarop je het uitdraagt evolueert. Daarom is het raadzaam om elke vijf jaar kritisch naar je merk te laten kijken. Vaak merken bedrijven zelf dat er een professionaliseringsslag nodig is–het opfrissen of aanscherpen is vaak voldoende, maar soms is een compleet branding of rebranding traject onvermijdelijk. Wanneer kernwaarden te abstract worden en vooral op onderbuikgevoel rusten, wordt het moeilijk om ze binnen je organisatie echt te laten leven. En als je waarden intern niet stevig verankerd zijn, is het vrijwel onmogelijk om ze extern overtuigend over te brengen.
Een sterke branding gaat verder dan alleen een herkenbaar logo of een aansprekende slogan. Het is een samenspel van strategie, uitstraling en communicatie, waarbij elk element een rol speelt in hoe jouw merk wordt ervaren.
Een sterke merkpropositie omvat:
Daarnaast wordt deze merkidentiteit visueel vertaald in een herkenbare visuele stijl, bestaande uit:
Om deze onderdelen succesvol in te zetten, is een doordachte brandingstrategie nodig. En een sterke brandingstrategie begint bij het fundament:
Branding is geen eenmalige exercitie, maar een continu proces waarmee je relevant en onderscheidend blijft. Wil je weten of je merk nog steeds aansluit bij wie je bent en wat je wil uitstralen? Een sterk merk begint met een sterke basis. Neem contact op en ontdek hoe branding jouw merk naar een hoger niveau kan tillen.