Hoe zorg je dat iedereen jouw merk op dezelfde manier ziet én gebruikt? Met duidelijke richtlijnen. Maar wat past beter: een uitgebreid brandbook of een praktische brand guide? In dit blog ontdek je het verschil én welke aanpak jouw merk sterker, consistenter en werkbaarder maakt.
Jurriaan
Creative DesignerEen sterk merk ontstaat niet vanzelf. Het vraagt om keuzes, richting en vooral: consistentie. Of je nu werkt met een intern team, freelancers of externe bureaus, iedereen moet hetzelfde beeld hebben van wat het merk is én waar het voor staat. Grote merken lossen dat op met dikke brandbooks. Daarin staan alle does, don’ts, regels, stijlelementen tot ver achter de komma gespecificeerd. Erg handig voor de grote der aarde, maar ook erg log, benauwend, strikt. Een soort merkbijbel met bij behorende huisstijlpolitie. Voor veel organisaties werkt daarom vaak een compacte, praktische brand guide beter.
In dit artikel leggen we je precies uit wat het verschil is, waarom een brand guide zo krachtig is en wat je mag verwachten.
De termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar betekenen niet hetzelfde. Een brandbook is een uitgebreid document waarin letterlijk alles over je merk wordt vastgelegd: strategie, merkwaarden, doelgroepen, visuele elementen, tone of voice, toepassing per kanaal, etc. Ideaal voor grote organisaties met meerdere teams, landen of merken onder één vlag. Denk: Coca-Cola, Google, Nike, KPN etc.
Een brand guide is compacter, maar zeker niet minder waardevol. Het bevat de kern van je merk: wie je bent, hoe je klinkt, hoe je eruitziet, en hoe je dat allemaal consequent toepast. Ideaal voor organisaties die willen groeien, hun merk willen professionaliseren, maar tegelijk werkbaar willen blijven. Het is een document waarmee je snel mee aan de slag kan en biedt ook ruimte om wat flexibelere met de visuele identiteit om te gaan.
Denk aan de brand guide als een praktische toolkit: alles wat je nodig hebt om je merk sterk en consequent neer te zetten
Een merk ontstaat deels vanzelf, maar moet bewust worden bewaakt. Zeker als meerdere mensen eraan werken. Een brand guide voorkomt ruis, versnippering en misinterpretatie. Het helpt je om:
Kortom: je merk wordt krachtiger, consistenter en geloofwaardiger.
Een brand guide hoeft geen boekwerk te zijn. Het is tweeledig. Aan de ene kant is het het goud in de kluis en de essentie van je merk. Maar in plaats van het opgeborgen te laten en er nooit meer naar om te kijken moet het juist uitnodigen om ermee aan de slag te gaan.
Dit vind je in een brand guide:
Een brandbook klinkt indrukwekkend, maar is vaak complex, kostbaar en een overkill. Een sterke brand guide is alles wat je nodig hebt om je merk professioneel, herkenbaar en consistent neer te zetten. Of je nu met een designer werkt, een social post schrijft of een nieuw teamlid verwelkomt: met een goede brand guide waarborgt je merk en nodigt uit om ermee aan de slag te gaan.
Of het nou gaat over het vastleggen van je merk, professionaliseren of een (re)branding traject. We helpen je graag verder. Neem gerust contact op!