Maak content een volwaardig onderdeel van je planning.
Jordy
Lead Strategie en DesignBij websites hoor je vaak de term ‘content is king,’ maar in de praktijk lijkt content soms meer op de laatste prins in de lijn voor troonopvolging. Bij de ontwikkeling van een nieuwe maatwerk website wordt het namelijk vaak vergeten. Of men grijpt terug naar teksten van de oude website, die helemaal niet in het design en de strategie van de nieuwe site passen. Gevolg: vertraging, stress en half werk. Als je deze stappen volgt, kun je dat voorkomen!
Het lijkt een open deur, maar ga eerst eens kijken wat je aan content voor je nieuwe website nodig hebt. Tijdens het bepalen van de strategie kun je bijvoorbeeld ook gelijk een inventarisatie maken van de belangrijkste pagina’s. Bedenk welke content daarop moet komen en kijk wat je nu al hebt. Een uitdraai in Google Analytics van je huidige pagina’s is daarvoor heel handig. Wil je bestaande teksten hergebruiken, bepaal dan eerst kritisch of deze nog wel voldoen. Voor webteksten gelden namelijk andere criteria dan voor ‘offline’ schrijfwerk. Bovendien zijn bestaande teksten meestal toch verouderd of minder geschikt. In zo’n geval kun je het beter gelijk goed aanpakken en nieuwe teksten schrijven, omdat dit meestal sneller en beter gaat dan oude teksten in een nieuw stramien ‘proppen’.
Als je nog aan je content moet beginnen wanneer de website klaar is om gevuld te worden, ben je te laat. Leg daarom ook voor de content vast in welke procesfase bepaalde onderdelen af moeten zijn. Bijvoorbeeld:
In goede content gaat stiekem veel tijd zitten. Probeer daarom niet te veel hooi op je vork te nemen. Best lastig als je ziet hoeveel pagina’s er bij een nieuwe website gevuld moeten worden, maar dat is juist het mooie van online: in tegenstelling tot offline media kun je bij een website wél altijd nog dingen toevoegen. Ga daarom eerst eens rustig zitten en bedenk welke pagina’s essentieel zijn voor livegang en welke je later nog kunt schrijven. Zo houd je het behapbaar.
Zodra het design akkoord is, weet je hoeveel tekstruimte je hebt per blok. Het is handig om hier rekening mee te houden als je aan het schrijven gaat. Je hebt dat mooie design tenslotte niet ontworpen om het met een te lange tekst uit zijn verband te trekken. Bovendien zal jouw websitebezoeker de pagina ook eerder lezen als deze visueel aantrekkelijk is. Het oog wil ook wat!
Dan nu de grote vraag: wie gaat het doen? Het is belangrijk om hierover duidelijke afspraken te maken. Gaan er meer mensen schrijven, maak dan één persoon verantwoordelijk voor het controleren van het contentproces en de eindredactie. Zo bewaar je de eenheid in je teksten. Door (twee)wekelijkse sessies te organiseren betrek je iedereen bij het proces en heb je de tijd om de voortgang door te nemen en deadlines te checken. Heb je informatie van verschillende personen of afdelingen nodig? Trek dan wat extra tijd uit voor het verzamelproces, want dit duurt vrijwel altijd langer dan gedacht.
Het lijkt efficiënt om bestaande teksten te hergebruiken op je nieuwe website, maar vaak zijn deze verouderd of sluiten ze niet goed meer aan bij waar jouw bedrijf nu staat. De ontwikkeling van een nieuwe website is daarom een goed moment om bestaande teksten weer eens kritisch te bekijken. Dat doe je door content vanaf het begin mee te nemen in je procesplanning en een duidelijke eindverantwoordelijke aan te wijzen. Zo krijg je een mooie website mét bijpassende content die klaar is op de afgesproken deadline!
Hulp nodig om jouw contentproces te bewaken?
Jordy biedt ondersteuning voor een gestructureerd proces dat op rolletjes loopt.
Liever direct contact? Bel of mail mij gerust.