Anno 2024 heeft echt elk bedrijf een corporate website, maar wist je dat ook steeds meer bedrijven een tweede website laten ontwikkelen, speciaal bedoeld voor vacatures en het aantrekken van nieuw personeel? Dit noemen we de werken-bij website. Ontdek de 7 essentiële stappen voor een succesvolle werken-bij website.
Jeroen
Commercieel DirecteurKlinkt misschien heftig, twee websites, maar toch raden wij dit onze klanten altijd aan. Waarom? Heel simpel: het is dé manier om meer sollicitanten te krijgen én vacatures sneller te vervullen met de perfecte kandidaat. Maar hoe ontwikkel je een succesvolle werken-bij website? Waar moet je allemaal op letten bij het delen van vacatures en hoe spreek je de gewenste sollicitanten effectief aan? Wij vertellen je graag meer aan de hand van 7 stappen.
Een goede strategie is key, dat weten wij strategie suckers natuurlijk als geen ander. Daarom is het van groot belang om vooraf goed in kaart te brengen wie je exacte doelgroep is voor de verschillende type vacatures op de website. Elke doelgroep is namelijk anders en heeft dus ook andere methoden nodig om geënthousiasmeerd, geïnformeerd en overtuigd te worden. En ook de manier van reageren en solliciteren kan per doelgroep sterk verschillen.
Denk aan een vacature voor een laagopgeleide functie, waarbij je in één klap veel nieuwe medewerkers nodig hebt. Dan wil je de drempel van solliciteren en reageren zo laag mogelijk houden. In dat geval is solliciteren via bijvoorbeeld WhatsApp een uitkomst. Lekker makkelijk en snel, waardoor je de kans op reacties vergroot. Of ben je juist op zoek naar één sales professional, iemand die direct kan starten en echt tot de top behoort? In dat geval wil je alleen een hele specifieke groep mensen aanspreken die precies aan de wensen voldoen. Je wilt dan veel meer en veel uitgebreidere informatie als je een sollicitatie ontvangt.
Heb je moeite met het bepalen van je doelgroep? Kijk naar de 5 meest voorkomende functies binnen het bedrijf, nodig deze werknemers uit en ga het gesprek met ze aan. Vraag bijvoorbeeld om zelf te omschrijven wat ze precies doen, welke aspecten van het werk zo leuk, interessant of uitdagend zijn. Wat volgens hen belangrijk is bij deze functie etc. Breng dit in kaart door middel van een een persona en kijk vervolgens naar de employee journey met behulp van een journey sessie.
Oké, de doelgroep is nu in kaart gebracht, maar hoe bepaal je de beste structuur en inhoud van de vacature? Welke informatie is essentieel om te vermelden en wat niet? Te veel informatie kan afschrikken en te weinig informatie kan weer voor verkeerde verwachtingen én ongewenste sollicitanten zorgen. De juiste hoeveelheid én soort informatie is dus heel belangrijk. Zo is een tuinman meer gefocust op zijn salaris en secundaire voorwaarden, terwijl een developer meer geïnteresseerd is in het type klant van het bedrijf evenals de opleidings- en doorgroeimogelijkheden.
Bedenk daarnaast wat je van de sollicitant wilt, moet hij of zij echt een CV mailen of is een mailtje met uitleg of een kennismakingsvideo voldoende? En hoe is je recruitment ingedeeld? Kan er wel gereageerd worden als er via WhatsApp gesolliciteerd wordt of is het handiger als er formulieren binnenkomen?
Neem kandidaten op de werken-bij website aan de hand mee en laat ze zien wat ze kunnen verwachten zodra ze op de vacature reageren. Dit mag je heel letterlijk nemen, denk bijvoorbeeld aan een infographic waarbij ze stap voor stap zien wat er gebeurt na het reageren op de mail.
Door de stappen zichtbaar op de vacaturepagina te plaatsen, zien je kandidaten direct wat ze kunnen verwachten. Dit geeft duidelijkheid én verlaagt de drempel om te reageren.
Let wel op: bij hele specifieke vacatures, waarbij je bijvoorbeeld op zoek bent naar één professional, kan een stappenplan juist weer afschrikken. Kies er in dat geval voor om alleen aan te geven dat hij/zij binnen 48 uur reactie krijgt.
Mijn tips:
1. Maak altijd een formulier met meerdere stappen. Dit voelt voor de kandidaat als minder werk en schrikt dus ook minder af. Bovendien is een gemaakt foutje, zoals het ontbreken van een cijfer in het telefoonnummer, sneller gezien. Het is overzichtelijker en gebruiksvriendelijker.
2. Gebruik een CV-Parser. Wanneer de kandidaat een CV upload wordt de informatie dankzij deze tool grotendeels automatisch ingevuld. Alleen de ontbrekende info hoeft nog handmatig ingevuld te worden. Dit scheelt tijd en werkt ontzettend makkelijk.
Dat een goede data analyse goud waard is, hoeven we je denk ik niet meer te vertellen. Bedenk dus voorafgaand aan de vacature ook hoe je gaat analyseren wat er goed en fout gaat. Bepaal wat voor jou een succes betekent (1 reactie, 10 reacties, 100 reacties) en hoe je dit wil gaan meten.
Verzamel de juiste data over wat er op de pagina gebeurt. Gebruik bijvoorbeeld heatmaps of Google analytics en ga op basis daarvan verder ontwikkelen. Bepaal vooraf de analyse structuur en hou deze realistisch. Meet alleen wat je moet weten én wat je wilt weten. Denk aan een bedank pagina die zichtbaar wordt na het invullen van een sollicitatieformulier. Het kan ontzettend waardevol zijn om iedereen die deze pagina heeft bereikt goed in kaart te brengen. Maar kijk breder dan alleen de website. Probeer een volledige funnel in kaart te brengen.
Run je bijvoorbeeld een campagne van Facebook advertenties? Dan wil je ook weten hoeveel de advertentie is bekeken, hoe vaak er is geklikt, hoeveel mensen hebben er gesolliciteerd en hoeveel zijn er uiteindelijk aangenomen? Alle data op de juiste manier aan elkaar knopen zorgt voor het juiste inzicht.
Een werken-bij website bevat natuurlijk meer dan alleen de vacature(s). Sterker nog, alle extra informatie kan er juist voor zorgen dat kandidaten sneller geënthousiasmeerd worden en op de functie reageren. Onderschat het stukje content dus niet. Bepaal goed welke informatie je hier wilt delen en welke overige content relevant of handig kan zijn voor de potentiële kandidaten. Maak het vervolgens behapbaar met kleine deadlines en mijlpalen. Bijvoorbeeld: ‘deze 3 pagina’s moeten volgende week gevuld zijn’.
Denk aan:
Zijn er meerdere vacatures beschikbaar waar de kandidaat tussen kan twijfelen? Plaats dan een keuzehulp op de werken-bij website. Dankzij deze digitale keuzehulp kan de kandidaat zelf direct zien welke functie het beste bij hem/haar past. Of denk aan een profieltest, een meer algemene test om erachter te komen welk type functie of baan bij jou als persoon past.
Wist je dat animaties of bewegende elementen ervoor kunnen zorgen dat je de kandidaat een bepaalde richting op stuurt? Door belangrijke kopjes, buttons of links te animeren zorg je dat deze extra goed opvallen en help je de kandidaat letterlijk door naar de volgende stap. Laat bij een vacature pagina de knop ‘solliciteer direct’ bijvoorbeeld een beetje pulseren.
Geef daarnaast je kandidaten een keuze qua informatiebehoeften door naast die pulserende knop nog een extra button te plaatsen met ‘eerst het team beter leren kennen’. Zo neem je de kandidaat eigenlijk aan de hand mee en zorg je dat hij of zij alle gewenste informatie te zien krijgt.
Help de kandidaat ook met het opslaan van de vacature. Plaats bijvoorbeeld een button waarmee kandidaten de vacature naar zichzelf kunnen mailen, Whatsappen of opslaan op hun smartphone. Deze mensen kan je vervolgens ook weer retargetten, waardoor je hier eventueel campagnes aan kunt hangen.
Een campagne is essentieel voor de zichtbaarheid én herkenbaarheid. Bedenk wat voor soort campagne je naast de werken-bij website of vacature wilt realiseren en hoe je de kandidaat wilt aanspreken. Ga je voor een online of offline campagne, of juist een combinatie. Hoe wordt de campagne zichtbaar en wat moet daar precies verteld worden? Komen er abri’s in bushokjes te hangen, een Facebook campagne of misschien wel radio spotjes? Je begrijpt: ook hier is het noodzakelijk dat de doelgroep goed gedefinieerd is.
Zorg daarnaast voor eenheid door zowel offline als online hetzelfde taalgebruik, kleuren, lettertypes en foto’s te gebruiken. De kandidaat moet direct weten om welk bedrijf het gaat.
We zijn bij de laatste stap aangekomen. Klinkt misschien als een open deur, maar dit is zó belangrijk. Er kan nog zo goed nagedacht zijn over de invulling van de vacature, de info op de werken-bij website en de algehele campagne. Maar als er binnen het bedrijf geen duidelijkheid is over de recruitment, dan kan alles alsnog als een kaartenhuis instorten.
Recruitment raakt echt alle vlakken van de organisatie en vraagt om samenwerking tussen veel verschillende afdelingen. Zorg daarom dat iedereen weet en kan doen wat er van hem of haar gevraagd wordt.
Maar nu heb je hopelijk een goed beeld van wat er allemaal komen kijken bij het ontwikkelen van een werken-bij website.