Bij Elephant doen we dingen graag anders, en dat begint al bij hoe we ons team samenstellen. Recruiters? Geen recruiters, wel een sterk netwerk. Al meer dan 15 jaar bouwen we aan een netwerk van top professionals. En wat blijkt? De meeste van onze talenten komen via een vriend of blijven na hun stage. Dat is de kracht van een goed netwerk en sterke employer branding. In dit artikel ontdek je hoe je dit zelf kunt aanpakken, stap voor stap.
Jeroen
Commercieel DirecteurOké, even terugspoelen. Wat betekent ‘branding’ ook alweer? Kijk, overal online vind je er wel wat over. Maar het komt neer op hoe mensen jouw bedrijf zien – je imago, je aanbod, de hele ervaring. Dus, hoe voelt iemand zich bij het idee van jouw bedrijf? Daar haakt employer branding op in. Het is hoe jouw potentiële toptalenten jouw business bekijken: je werk, je producten, je diensten en ja, ook je klanten. Een breed concept, maar oh zo belangrijk.
En wat schiet je op met een steengoede employer branding? Nou, kijk:
De term ‘employer branding’ klinkt misschien vaag en breed, en dat is ‘ie ook wel een beetje. Het lijkt soms een grote, wazige wolk waar je geen begin aan kunt knopen. Lastig om dan te bepalen wat je ermee moet of hoeveel budget je ervoor moet uittrekken, toch? Daarom wordt het vaak over het hoofd gezien. Je bent waarschijnlijk al bezig met dingen die je employer brand sterker maken, zonder dat je het doorhebt. No stress, ik ga je laten zien hoe je dit beestje bij de naam kunt noemen met een paar slimme stappen.
Bij Elephant hebben we ook lange tijd vrij onbewust aan employer branding gedaan. Als klein bedrijf vonden we het altijd belangrijk om een goede connectie te hebben met de development communities in Nederland. We zijn hier oprecht in geïnteresseerd, waardoor we automatisch dicht bij onze ‘ideale’ kandidaten waren. Echter zijn we in het afgelopen jaar wel gestart met het concreet maken van onze strategie hierin. We hebben de volgende stappen genomen;
De eerste stap in onze strategie is het pinpointen van onze doelgroepen: wie willen we bereiken? Wat zoekt die ideale kandidaat in ons als werkgever? Voor ons betekent dit een focus op developers, designers en projectmanagers. Toch is dat maar een deel van het verhaal. We kijken ook naar talent in sales, marketing en office management, en naar stagiairs. We hebben per functie de unieke behoeften geanalyseerd. Het maken van persona’s hielp ons de verschillende doelgroepen nog scherper te krijgen.
Stap twee draait om onze unique selling points te definiëren: wat onderscheidt Elephant van de rest? We hebben uitgezocht wat ons aantrekkelijk maakt voor bijvoorbeeld een developer en wat iemand juist kan weerhouden om voor ons te kiezen. Het is cruciaal om dit duidelijk op papier te zetten, niet alleen voor heldere communicatie naar potentiële kandidaten, maar ook om te beoordelen of er een match is. De match gaat verder dan alleen vaardigheden; het gaat om gedeelde waarden en verwachtingen.
Schrijf de kernwaarden van het bedrijf op. Maak hierbij een opsomming met redenen waarom kandidaten beter in jouw bedrijf kunnen werken in plaats van bij de concurrent. Maak ook een lijstje met redenen waarom een kandidaat juist niet in jouw bedrijf moet komen werken. Wanneer je onzeker bent of deze redenen kloppen, kun je dit simpelweg met teamleden doornemen. Zij kunnen bevestigen of ontkrachten of dat de redenen zijn waarom zij hier zitten.
We zijn inmiddels allemaal bekend met de customer journey, maar niet met de employee journey. Zorg dat je hier in ieder geval bij stilstaat, maar het liefst heb je ‘m per persona (uit stap 1) uitgewerkt in een journey canvas. Met een employee journey schets je eigenlijk de fases die een kandidaat doorloopt (van social media tot aan de werken-bij website). Dit helpt je bij het in kaart brengen van hoe en wanneer je jouw meest geschikte kandidaat het beste kunt bereiken, aantrekken, aan boord houden en hoe je er uiteindelijk ambassadeurs van maakt die ook naar de buitenwereld toe positief zijn over jou als werkgever. In een volgend blogartikel zal ik meer ingaan op het vormgeven van een employee journey.
Dit was het eerste deel van het tweeluik over employer branding. In het blog, de employee journey, zal Jeroen de employee journey verder uitdiepen, zodat jij daar direct mee aan de slag kunt!