Strategie

Employer branding: de liefde tussen marketing en HR

Het is druk op de arbeidsmarkt en goede mensen vinden is in behoorlijk wat branches een enorme uitdaging geworden. Hier lopen we bij Elephant ook tegenaan en ik zie het daarnaast veel gebeuren bij onze opdrachtgevers. En dan heb ik het niet alleen over onze opdrachtgevers die zelf op zoek zijn naar nieuw personeel, maar ook over de opdrachtgevers die wij hebben in de recruitmentbranche. Ze hebben allemaal wel een vacature (of 10…).

sfeer - Puck en Jordy zijn op bezoek bij een opdrachtgever en lopen een rondje buiten

Vacatures anno 2024

Decennialang stond de vacature met inhoud van de functie centraal bij het werven van nieuw personeel. Er werd voornamelijk gekeken naar de match tussen de gestelde eisen en het profiel van de sollicitant en andersom bekeek de sollicitant ook voornamelijk naar welke eisen hij of zij allemaal kon afvinken. Dat is tegenwoordig wel een beetje achterhaald. Er wordt veel meer gekeken naar de match tussen de persoonlijkheid van de sollicitant en de organisatie. Tegelijkertijd bestaat er nog wel een vacature met wensen en eisen, want er worden natuurlijk niet random nieuwe banen bedacht omdat iemand op persoonlijke vlak zo’n goede match is.

sfeer - Jeroen is in gesprek met een collega buiten in Dordrecht

‘Een vacaturesite zónder vacatures, dat is de stip op de horizon. Stap nou eens af van die vacatures. Begin met je doelgroep, leef je in hen in, en stem daar je content op af. Je wilt ten slotte een passende kandidaat, die past bij jouw normen en waarden en cultuur.’

Jeroen Romeijnders Commercieel directeur en mede-eigenaar Digitaal Bureau Elephant

Employer branding

Eigenlijk zien we in de verandering vooral dat de vacature nog wel het eindstation is, maar dat het antwoord op de vraag ‘wie ben jij als organisatie’ het zwaarst weegt. Er moet een redelijke overeenkomst zijn tussen het profiel van een sollicitant en de benodigdheden voor de functie, maar nog veel meer tussen de cultuur van de organisatie en iemands persoonlijkheid. En dat is waar employer branding ontstaan is. Hoe vermarkt je jouw merk en organisatie naar potentiële medewerkers in plaats van naar opdrachtgevers?

HR en marketing: geen liefde op het eerste gezicht

Een logisch gevolg van dit fenomeen is dat HR en marketing samen aan de bak moeten. De een voor het vervullen van vacatures, de ander om te zorgen dat het verhaal van het bedrijf op een goede manier overgebracht wordt. Dat klinkt romantisch, maar de realiteit is anders. Marketing wordt gek van het constant moeten plaatsen, wijzigen en verwijderen van vacatures op de site. Tegelijkertijd wordt HR overspoeld met mailtjes en ingevulde formulieren die ze in hun eigen backoffice systeem (het ATS) moeten plaatsen, wat veel handwerk vraagt.

blog - Puck en Ilse in overleg met Kayleigh in een vergaderruimte

We willen allebei wat anders

HR besluit een eigen werken-bij-site op te zetten met behulp van bijvoorbeeld de ATS leverancier. Zo, nu worden alle vacatures automatisch op de site gezet en komen de sollicitaties direct binnen het ATS. Dan bekijkt marketing de site en ziet dat alles weer draait om platte vacatures en er voor employer branding weinig ruimte is. Daarnaast is de huisstijl niet goed toegepast en is het bijna onmogelijk geworden om een nieuwe pagina snel en eenvoudig op te zetten binnen deze site. Marketing wil meer controle over het verhaal, de inrichting en het uiterlijk op de werken-bij-site. HR eist dat ze gewoon vanuit het ATS kunnen blijven werken en dat er geen extra werk bij komt. HR heeft niet genoeg budget om een website op maat te laten maken en marketing gaat zeker niet hun belangrijke budget afstaan. Dit probleem zagen wij eigenlijk continu.

Kan dat niet makkelijker?

Dat moet toch slimmer kunnen? Daarom ben ik gaan zoeken naar een hybride oplossing. Eentje waarin zowel de wensen van de marketingafdeling als die van HR terugkomen. Ik heb intern bij de technische mannen nagevraagd of wij met ieder ATS kunnen koppelen. Ja, was het antwoord, mits er een goede API is. Vervolgens ging ik bij onze designer polsen of het design voor een werken-bij site goed te maken is. Gelukkig hadden we intussen al aardig wat vacature gedreven websites ontworpen, dus ook zijn antwoord was een ja. De conclusie: we kunnen iets standaardiseren en er toch voor zorgen dat opdrachtgevers een uniek uiterlijk hebben.

HR blij, marketing blij!

Een framework waarbij employer branding centraal staat, maar de vacatures het hart zijn. Met onze kennis en ervaring met het maken van recruitment websites zijn we al snel tot een goede oplossing gekomen. Een vacatureplatform dat enerzijds ingezet kan worden als werken-bij site en anderzijds een effectieve website voor recruitment- of uitzendbureaus.

Samen eens sparren over een nieuwe werken-bij website? Jeroen helpt je graag verder!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.