Meestal vormt een nieuwe website de aanleiding om nog eens goed naar je huisstijl te kijken. Na wat inspanning staat je nieuwe website of webshop er weer helemaal perfect bij. En dan? Vaak zien we dat het daar stopt. Gemiste kans! Wij geven graag tips voor consistentie van de huisstijl in je digitale media, zodat jouw brand ook online professioneel en duidelijk overkomt.

Tip 1: Back to basic

Eenheid in je communicatie begint met een duidelijke brand guide. Dit gaat verder dan kleur en lettertype. Het gaat over de identiteit van je merk, je kernwaarden en nog veel meer. Dat kun je mooi laten zien in het brand key model. Pas als je deze zaken duidelijk hebt, kun je vormgeven hoe je dat communiceert naar je doelgroep. 

Tip 2: Het design systeem

Hoe meer digitale activiteiten je onderneemt, hoe moeilijker het is om één lijn te trekken qua huisstijl. In de meeste gevallen biedt een design systeem (systematiek) de uitkomst. Een design systeem bestaat uit een set van bruikbare onderdelen, die samen de basis vormen van jouw digitale uitingen. Denk niet alleen aan een brand guide maar ook aan componenten, design principes, richtlijnen, technische documentatie en meer. Je kunt je voorstellen dat het per bedrijf verschilt hoe uitgebreid zo’n design systeem moet zijn. Gelukkig heeft niet iedereen alle onderdelen nodig. Dat is bijvoorbeeld afhankelijk van de hoeveelheid digitale communicatie en of je designers in huis hebt. Kies de juiste onderdelen van het design systeem en gebruik hierbij de tools die het beste voor jou werken. Deze onderdelen en tools vormen de basis voor alle digitale communicatie van je bedrijf.

Bij Elephant kijken we daarom goed in welke doelgroep je valt, hoe jouw design systeem eruit moet zien en geven we onafhankelijk advies welke tools daarbij passen.

Tip 3: Maak het belangrijk

Als iedereen verantwoordelijk is voor de huisstijl in de digitale media, is eigenlijk niemand het. De huisstijl is daardoor vaak een ondergeschoven kindje. Maak daarom iemand eindverantwoordelijk voor de huisstijlbewaking en zet het serieus op. Creëer draagvlak door te werken volgens een vaste structuur, waarbij iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht. Zorg voor een checkronde voordat digitale uitingen live gaan. Organiseer daarnaast brainstormsessies met verschillende disciplines, zodat iedereen de kans krijgt om eigen ideeën over de huisstijl te delen.

Tip 4: Gecontroleerde creativiteit

Voor consistentie zijn regels nodig. Tegelijkertijd wil je niet dat mensen hun creativiteit verliezen. Een huisstijl moet namelijk flexibel zijn en zich aanpassen aan ontwikkelingen binnen en buiten jouw bedrijf. Geef je team daarom de ruimte om te experimenteren met de elementen die er zijn. Hierop kun je voortborduren om nieuwe dingen te maken. De eerder genoemde meetings en brainstormsessies zijn ideaal om dit te bespreken.

Tip 5: Maak duidelijke templates

Een template aanpassen is makkelijker dan iets helemaal nieuw maken. Het scheelt tijd en zorgt voor eenheid. Maak daarom per digitaal platform templates. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de website, Social Media, apps, offertes en e-mailhandtekeningen.

Zorg voor richtlijnen tot aan de soort afbeeldingen, kleurstellingen en sfeer toe. Kortom: geef alle handvatten die jouw team nodig heeft om zelf de huisstijl goed toe te kunnen passen.

Tip 6: Kritisch blijven

Of een huisstijl mooi is, blijft subjectief. Gelukkig kun je de effectiviteit wel objectief analyseren. Zorg ervoor dat de huisstijlbewaker en degene die gaat over de digitale oplossingen samen kritisch naar de huisstijl blijven kijken. Welke post werkt goed op Social Media? Heb je meerdere landingspagina’s of een werken-bij site en loopt er één echt beter, ligt dit dan bijvoorbeeld aan de huisstijl? Zo blijf je scherp en zorg je ervoor dat je huisstijl echt bijdraagt aan betere digitale oplossingen.

Vertaal je brand guide naar iets concreets waarmee mensen kunnen werken. Zorg voor heldere templates om te gebruiken en leg deze vast.

Tip van Lourentius

Hulptroepen inschakelen

Wil jij ook consistent je huisstijl in de digitale media doorvoeren? Wij weten precies welke digitale oplossingen jou daarbij helpen. Van het leggen van de fundering tot uitbreiding en evaluatie van je huisstijl: we zorgen dat jij met minimale inspanning al je online activiteiten ‘in stijl’ brengt of houdt.

Stuur ons een berichtje