Maar wat kun je als (web)shop eigenaar allemaal doen om deze dag zo effectief mogelijk te benutten? Moet je er überhaupt wel aan meedoen? Past het bij je merk? En zo ja, op welke manier? In dit artikel deel ik een aantal ideeën, maar ik laat je ook de andere kant van Black Friday zien.

Wat is Black Friday eigenlijk?

Black Friday is een fenomeen uit Amerika. Het is de dag na Thanksgiving en markeert de start van het ‘shop seizoen’ voor de feestdagen. Van oorsprong is Black Friday één dag maar inmiddels bestrijkt het meestal vier dagen, met Cyber Monday als afsluiter. Black Friday is zowel on- als offline terwijl Cyber Monday volledig gefocust is op online shoppen. Tijdens deze periode draait het allemaal om kortingen. Hoe je dit precies invult, daar zijn geen regels voor. Er zijn winkels met bijvoorbeeld 50 procent korting op het gehele assortiment voor vier dagen, maar er zijn ook winkels die per dag (en soms zelfs per uur) de kortingen en acties aanpassen. In principe is dus alles mogelijk.

Green Friday

Black Friday is inmiddels uitgegroeid tot de meest drukke shop-periode van het jaar. In vrijwel alle branches. Hiermee heeft dit ook een extreme impact op de wereld om ons heen. Denk maar eens aan de extra productie bij fabrieken, verzendingen, retouren en stroomverbruik. De Franse milieuorganisatie Envie bedacht daarom een tegenbeweging: Green Friday. In hun filosofie stuurt Black Friday op onnodige aankopen en extreem consumentengedrag. Green Friday is als tegenhanger van Black Friday juist gericht op bewust shoppen (of niet shoppen).

Waar kies jij voor?

Natuurlijk kun je Black Friday zo goed mogelijk benutten als merk, webshop of winkelier. In dit artikel ga ik je precies vertellen op welke manieren je dat kunt doen. Wees je echter ook bewust van het gedrag dat je bij de consument stimuleert en de impact daarvan op ons milieu. Kijk dus vooral goed naar de positionering en kernwaarden van jouw merk. Waar sta je achter en past Black Friday hierbij? Of is Green Friday meer op jouw business van toepassing?

Goed, over naar de zeven manieren waarop jij van Black Friday een succes kunt maken.

1. Flash sales

Met flash sales richt je jouw aanbiedingen in per uur of bijvoorbeeld per drie uur. Hiermee heb je dus ieder moment een ander type aanbieding. Op deze manier hou je de shop gedurende de Black Friday enorm dynamisch en geef je jouw gebruikers meer reden om regelmatig te komen kijken. Flash sales campagnes werken erg goed wanneer je al veel traffic hebt en wanneer je een breed assortiment voert. Verkoop je bijvoorbeeld maar drie soorten producten (laptops, tablets & accessoires bijvoorbeeld) dan zal het enorm lastig zijn om dit vier dagen lang goed vol te houden. Bij weinig traffic heeft deze manier van promoten ook weinig effect. Je hebt simpelweg een hoog volume aan bezoekers per uur nodig om voldoende bezoekers betrokken te houden om terug te keren.

2. Gift Guide Deals

Tijdens Black Friday kopen consumenten vaak ook cadeau’s voor anderen. Afhankelijk van wat je verkoopt, kun je jouw shop ook zo inrichten zodat gebruikers snel en makkelijk de juiste deals kunnen vinden die ze als cadeau kunnen geven. Maak op jouw homepage bijvoorbeeld duidelijk dat je een gift guide pagina hebt. Promoot de gift guide pagina verder op social media, een nieuwsbrief en eventueel via Google Ads. Een effectieve gift guide pagina bevat duidelijke en onderscheidende visuals. Geef jouw gebruikers dus écht het gevoel dat ze op een gift guide pagina zitten.

3. VIP Deals

Met VIP deals maak je exclusieve aanbiedingen. Deze aanbiedingen maak je toegankelijk voor bestaande klanten. Dit is een mooie manier om iets extra’s te doen voor jouw trouwe klanten en op die manier je omzet te boosten. In veel gevallen is het zo dat jouw klanten sneller bij je zullen kopen dan consumenten die jou nog niet kennen. Tegelijkertijd kun je de VIP deals ook op je site voor iedereen zichtbaar maken, maar alleen toegankelijk houden voor klanten met een eigen account. Hiermee kun je nieuwe – onbekende – bezoekers verleiden om toch een account aan te maken, waar je ook op de langere termijn profijt van zult hebben.

4. Black Friday Sneak Peek

Wil je de aandacht van jouw doelgroep alvast trekken en de concurrentie voor zijn? Maak een sneak peek sectie in jouw webshop. Wat gaat eraan komen met Black Friday? Welke aanbiedingen kunnen jouw (potentiële) klanten verwachten? Geef daarbij ook iedereen de mogelijkheid om zich aan te melden voor de nieuwsbrief, zodat ze alles rondom Black Friday in hun mailbox krijgen.

5. Promotionele contentkalender

Aanbiedingen hebben is één ding, jouw doelgroep hiervan informeren is natuurlijk iets anders. Zorg er dus voor dat je voor, tijdens en eventueel na Black Friday de juiste informatie deelt. Maak het leuk, maak het passend. Informeer bijvoorbeeld via leuke social media posts jouw sneak peek aanbiedingen een week van te voren. Stuur iedere dag een nieuwsbrief met de beste deals van de dag. Zorg dat je dit van te voren verzint en plant, zodat je tijdens deze dagen niet achter de feiten aan hoeft te lopen.

6. Influencer campagnes

Een andere manier om jouw aanbiedingen onder de aandacht te brengen is met behulp van influencers. Door samen te werken met influencers die een grote following hebben, kun je nieuwe type klanten aan je binden. Om effectief samen te werken met influencers moet je dit goed voorbereiden. Je zult eerst op zoek moeten naar influencers die bij jouw merk en producten passen. Je zult in contact met ze moeten komen om af te stemmen hoe ze jou kunnen helpen. Vervolgens moet je samen met hen verzinnen hoe je de perfecte content eruit ziet en hoe je dit gaat distribueren. Hier gaat aardig wat tijd inzitten. Begin hier dus ruim op tijd mee.

7. Boost je ads

Heb je jouw acties en aanbiedingen ingericht? Zorg er dan voor dat je traffic naar deze acties gaat boosten. Hiervoor kun je simpelweg nieuwe (Google) ads inrichten. Ga in gesprek met jouw marketing specialist om te kijken welke ad campagnes het beste zouden aansluiten op jouw acties en wat hiervoor de beste kanalen zijn.

Hopelijk heb ik je met deze zeven tips een beetje op weg geholpen. De komende weken zal ik meer informatie over Black Friday gaan delen, hier op de website maar ook via onze social media.

 

Alen black friday

Jouw site of shop ook optimaliseren?

Onze digitaal strateeg Alen kijkt graag met je mee. Hij weet precies wat je wel of niet nodig hebt en geeft je graag het zetje in de juiste richting. Bel hem gerust of stuur een mail!