Met ingang van 7 april 2021 wordt Elephant het eerste bureau in The HERD. We horen je denken, ‘The HERD?’. Ja, dat is het nieuwe bedrijf van Elephant’s oprichters Fabian en Alen. Benieuwd wat dit precies inhoudt, wat het voor Elephant betekent en waarom wij dit een mooie ontwikkeling vinden? Lees dan snel verder. Jeroen en Fabian leggen het graag aan je uit!

Wat is the HERD?

The HERD is opgericht door onze Alen Sirovica en Fabian de Jong. Dit zijn inderdaad ook de oprichters van Elephant, dus dat The HERD raakvlakken heeft met wat Elephant doet zal je vast niet verbazen. Heel kort gezegd is The HERD eigenlijk een kudde van losse digitale en creatieve bureaus. Het is dus een collectief van verschillende agencies die allemaal actief zijn in deze branches. Denk hierbij aan een webdevelopment bureau, een online marketingbureau, een specialist op het gebied van branding, UX of content en ga zo maar door. The HERD is een overkoepelende en verbindende organisatie waar op termijn verschillende bureaus onderdeel van worden. Al deze bureaus behouden volledig hun eigen identiteit, net als in een kudde, maar profiteren wel van de kracht van samen. Het voordeel van deze diepgewortelde samenwerking is bijvoorbeeld dat de klant niet langer verschillende partijen met ieder hun eigen disciplines en belangen hoeft aan te sturen. De betrokken partijen kennen elkaar namelijk goed, zijn op elkaar ingespeeld en hebben dezelfde belangen. Dat scheelt niet alleen en frustratie, maar bevordert ook het eindresultaat.

Welke ontwikkelingen zien wij in de markt?

“Het is voor de klant onmogelijk om alle expertises aan boord te hebben, maar alles bij één bureau neerleggen lukt vaak ook niet. Dit komt omdat ook zij niet alle expertises in huis hebben. Je kunt simpelweg niet in álles goed zijn. Tegelijkertijd zijn expertises en cultuur aan elkaar gekoppeld. Developers hebben bijvoorbeeld een hele andere denkwijze, visie op werk en interesses dan een marketeer of designer. Voor kleinere bureaus maakt dit het lastig om een goede cultuur te waarborgen. Dat zijn wel een beetje de problemen waar we in de huidige markt tegenaan lopen.”

Het digitale landschap is enorm complex geworden en blijft in razendsnel tempo veranderen.

- Jeroen Romeijnders

Wie is de hoofdaannemer?

Dit is precies de reden dat veel kleinere bureaus – zoals Elephant – kiezen voor een duidelijke focus in expertise. Dat heeft als voordeel dat je kunt excelleren in wat je doet en tegelijkertijd een eenduidige bedrijfscultuur kunt waarborgen.

“Hierdoor is de klant echter wel genoodzaakt om te schakelen met meerdere bureaus”, vertelt Fabian van den Houten, operationeel directeur bij Elephant. “En helaas zien we vaak dat de samenwerking tussen die verschillende bureaus niet vlekkeloos verloopt. Mag jij raden wie hier uiteindelijk de dupe van is. Precies, de klant.

De andere kant van het verhaal is dat je aan klantzijde een verschuiving ziet in de taak van de marketingmanager. Deze is niet langer de expert in zijn vakgebied, maar eerder een generalist. Iemand die faciliteert en verbindt. Dit brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Vanuit Elephant proberen we hierin al langer te ondersteunen door regelmatig als‘hoofdaannemer’ te werken. Het blijft echter een enorme uitdaging.”

Elephant’s ambities

Elephant is opgericht vanuit een full-service gedachtegoed, maar groeit de laatste tijd steeds meer richting een UX en development bureau. Eigenlijk willen wij niets liever dan voor onze klanten dé digitale afdeling zijn die geweldige en gebruiksvriendelijke digitale oplossingen maakt.

We werken op dit moment vooral aan het verbeteren van de kwaliteit die we leveren. Daarom is uitbreiding van onze eigen kudde ontzettend belangrijk.

- Fabian van den Houten

Daar ligt een prioriteit en onze ambitie voor de komende jaren. We willen meer experts op het gebied van UX, design en development aan boord, zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn.”

Een nog grotere kudde!

Je begrijpt na het lezen van bovenstaand verhaal dat de uitbreiding van specialisten op het gebied van UX, design en development perfect binnen ons straatje past. Dat neemt echter niet weg dat we door deze focus ook een deel van de online mogelijkheden niet kunnen aanbieden. Denk aan social media beheer of copywriting. De klant zal voor die werkzaamheden dus alsnog op zoek moeten naar andere specialisten.

“En precies daarom zien we absoluut meerwaarde in The HERD. We geloven oprecht dat de samenwerking tussen verschillende agencies binnen een groep een enorm sterk en krachtig middel is. Zo kunnen wij onze eigen focus behouden, maar worden we tegelijkertijd ondersteund door een strategische organisatie. Hiermee kunnen we betere mensen aantrekken, maar belangrijker nog: we zijn in staat om completere voorstellen neer te leggen bij onze klanten. Niet enkel gefocust op UX, design en development, maar ook op andere facetten, zoals bijvoorbeeld (online) marketing en branding. Dat zijn ook gewoon ontzettend belangrijke elementen om het maximale resultaat te bereiken. Deze grotere kudde van verschillende disciplines komt de klant dus eigenlijk alleen maar ten goede!”

 

Alen & Fabian - founders van the HERD

Meer weten over the HERD?

Alle informatie vind je op www.theherd.group. Je kunt natuurlijk ook direct contact opnemen met Fabian (de Jong) of Alen. Ben je benieuwd naar wat deze verandering voor jou als klant kan betekenen? Dan moet je bij Fabian (van den Houten) of Jeroen zijn. Zij helpen je graag!