Met enige regelmaat wordt ons door opdrachtgevers gevraagd om hun website uit te breiden met een zoekfunctie. Nu is dit in sommige gevallen een waardevolle toevoeging en dus een goed idee, maar soms adviseren wij met klem om die zoekfunctie achterwege te laten. In dit artikel vertel ik je wanneer een zoekfunctie op je website waardevol is, welke mogelijkheden voor een zoekfunctie op je website er zijn en hoe je de zoekfunctie op je website kunt verbeteren.

Wel of geen zoekfunctie

Laten we eerst kritisch stilstaan bij de vraag of je überhaupt een zoekfunctie nodig hebt. Het antwoord is meestal niet zo simpel maar er is wel een hele belangrijke vuistregel in je keuze:

Eén van de meest voorkomende frustraties bij het gebruiken van de zoekfunctie is namelijk dat er geen resultaten beschikbaar zijn wanneer je iets zoekt óf dat er geen gewenste resultaten getoond worden. Gebruik dus geen search wanneer je weinig content of producten aanbiedt óf wanneer je content zo gestructureerd is dat een gebruiker vrij eenvoudig zijn weg ernaartoe kan vinden. Gebruik een zoekfunctie op je website wel wanneer je veel content of producten aanbiedt en de kans van een geslaagde zoekopdracht groot is. Vraag je hierbij wel alsnog af of een gebruiker de artikelen niet via de navigatie eenvoudig zelf kan vinden. In twijfelgevallen kan het waardevol zijn om wel een zoekfunctie in te bouwen zodat je kunt zien hoe vaak dit gebruikt wordt en wat jouw gebruikers precies zoeken. Dit geeft je waardevolle inzichten voor op de langere termijn.

Verbeter je zoekfunctie

Waar je in principe vanuit moet gaan, is dat alle gebruikers op je site, shop of app lui en ongeduldig zijn. Er is extreem veel informatie online verkrijgbaar en dat is dan ook de reden dat gebruikers steeds hogere eisen stellen aan de plekken waar zij die informatie vandaan halen. Wanneer een gebruiker niet snel vindt wat hij zoekt, haakt hij per definitie ook snel weer af en gaat ergens anders zoeken. Dit zorgt er logischerwijs voor dat de verwachtingen van een zoekfunctie behoorlijk hoog liggen bij gebruikers. Een eenvoudige zoekfunctie, die simpelweg resultaten toont nadat je een trefwoord intypt is lang niet meer voldoende. Alleen waar moet je dan allemaal op letten? Er zijn een aantal manieren waarop je jouw zoekfunctie kunt uitbreiden.

Manier #1: As-you-type-experience vs. search-on-click experience

Een standaard zoekfunctie toont de resultaten op basis van een trefwoord dat je invoert. In de meeste gevallen druk je na het typen van je trefwoord op de zoekbutton of op ENTER. Met een ‘as-you-type-experience’ ontvang je suggesties tijdens het typen. Dit zorgt ervoor dat je als gebruiker sneller geholpen wordt in je zoektocht.

Manier #2: Contextual search support

contextual search support afbeelding

Geef de gebruiker direct wat extra context tijdens het zoeken. Toon hierbij niet alleen de termen waarnaar hij op zoek is, maar geef bijvoorbeeld ook een gerelateerde afbeelding aan, laat zien of het om een product gaat en wat het dan eventueel kost. Contextual search helpt de gebruiker veel beter om de juiste keuze te maken en voorkomt frustratie doordat ze minder snel op de verkeerde resultaten terecht komen.

Manier #3: Search content taxonomies

search context taxonomies afbeelding

Dit komt redelijk overeen met ‘contextual search’ alleen worden de suggesties hier daadwerkelijk opgesplitst in verschillende contenttypes. Dit geeft de gebruiker direct een visueel onderscheid, wat het makkelijker maakt een keuze te maken.

Manier #4: Performance

Wanneer het te lang duurt om de suggestie te vinden en aan de gebruiker te tonen, heeft dit totaal geen nut meer. Het is dus noodzakelijk dat de suggestie direct getoond wordt. Daarom is het belangrijk om bij het implementeren van de zoekfunctie goed stil te staan bij de performance.

Manier #5: Business metrics & social proof

business metrics afbeelding

Je kunt gebruikers ook interessante informatie laten zien, zoals product ratings, aantal likes, etcetera. Dit kan de gebruiker helpen of juist beïnvloeden om een bepaalde keuze te maken tijdens het zoeken.

Manier #6: Typo tolerantie

typo tolerantie afbeelding

Een veel voorkomend issue is dat een gebruiker een spelfout maakt. Een goede zoekfunctie zou dit moeten begrijpen en alsnog de juiste suggesties moeten doen.

Manier #7: Support voor langere search queries

langere search queries afbeelding

Hoe langer de zoekopdracht is, des te kleiner de kans is dat er een resultaat voor beschikbaar is. Dit komt doordat zoekfuncties bij ieder nieuwe woord in principe die exacte combinatie gaan zoeken. Je zoekfunctie is echter zo uit te breiden dat er ook resultaten naar voren kunnen komen die hiervan afwijken. Zo kun je gebruikers ook bij langere zoekopdrachten iets teruggeven.

Een sterke zoekfunctie bevat meestal een combinatie van de bovenstaande manieren.

Tools voor jouw zoekfunctie

Wanneer je aan de slag gaat met een zoekfunctie, kun je dit uiteraard vanuit je CMS laten implementeren. Zo hebben WordPress en Magento 2 een eigen search-functionaliteit. Maar in de meeste gevallen doen deze functionaliteiten net niet wat je ervan hoopt. Zo heb je nauwelijks tot geen controle wat de resultaten zijn per trefwoord. Dit is in Magento 2 al iets beter dan in WordPress overigens. Daarbij wordt de zoekopdracht namelijk binnen het CMS aangevraagd en uitgevoerd. Bij sites en shops met hoge traffic heeft dit behoorlijke impact op de performance (lees: laadtijden) van alle pagina’s. Door gebruik te maken van externe oplossingen, kun je dit voorkomen en tegelijkertijd de functionaliteiten verder verbeteren. Er zijn drie bekende search tools die je kunt gebruiken op je site of shop:


Tool #1: Algolia

https://www.algolia.com/
€0,- tot €500,- per maand

Algolia is een sterke tool wanneer je nog moet beginnen met search. De instap is relatief laag en er is behoorlijk wat groei mogelijk middels de pakketten. De kostenstructuur is opgebouwd op basis van het aantal zoekopdrachten per maand op jouw site. Verder heeft Algolia een eigen API en een directe koppeling met zowel WordPress als Magento 2.


elastic site search icoon

Tool #2: Elastic site search

https://www.elastic.co/
Vanaf 79,- per maand (hosted versie) of gratis (open source versie)

In tegenstelling tot Algolia, heeft Elastic een breed scala aan technische oplossingen, waaronder site search. In de basis heeft Elastic site search dezelfde mogelijkheden, maar je kunt via dit platform ook bredere toepassingen integreren. Denk hierbij aan één geïntegreerde search voor meerdere platformen (site, shop én jouw app bijvoorbeeld). Daarbij zijn er aanvullende services zoals uptime monitoring, app monitoring, security monitoring en meer. Elastic site search is dus een interessante optie wanneer je in de toekomst meer met je search (verdeeld over meerdere platformen) wil doen. Elastic search heeft in de ‘search markt’ overigens verreweg het grootste marktaandeel.


solnr ioon

Tool #3: Solr

https://lucene.apache.org/solr/
Gratis

Gratis? Dat klinkt natuurlijk heel mooi! Echter is Solr een open source oplossing. Dat betekent dat je het vrij kunt gebruiken en naar je eigen hand kunt zetten, maar dat je dit dan ook volledig zelf dient te doen. Ook alle beheer en doorontwikkeling ligt volledig bij jezelf. Daarnaast heb je voor een dergelijke search een aparte server nodig, zodat je kunt profiteren van de performance voordelen. Deze server dien je ook zelf aan te schaffen en in te richten. In de twee andere tools is dit allemaal onderdeel van de service en hoef je hier niet meer aan te denken.

Het voordeel van Solr is dat je het dus zelf kunt inrichten zoals je wilt, zonder licentiekosten. Alle onderhoud, doorontwikkeling en updates zijn daarentegen direct in eigen beheer. Solr is dus alleen een interessante oplossing wanneer je zeker weet dat je veel met search zal gaan doen.


Meer tools

Er zijn talloze oplossingen en tools als het aankomt op search. De bovenstaande tools zijn de meest bekende, maar wil je nog meer mogelijkheden bekijken, is dit een goede aanvulling:

https://stackshare.io/search-as-a-service


Conclusie

Het toevoegen van een search kan enorm waardevol zijn om jouw gebruikers te helpen. Echter kan het ook averechts werken wanneer de resultaten van de gemiddelde zoekopdracht tegenvallen of ze er gewoonweg niet zijn. Kijk dus altijd eerst kritisch naar of het écht nodig is voor jouw shop of site. Besluit je met een zoekfunctie op je site of shop te gaan werken, breng dan ook duidelijk in kaart wat de eisen zijn van deze functionaliteit. Doe dit stapsgewijs. Begin eerst met een eenvoudige search en meet na verloop van tijd hoe deze gebruikt wordt. Op basis van deze data zul je tot nieuwe inzichten komen, waardoor je veel beter onderbouwde beslissingen voor verbeteringen kunt nemen.