Heb jij regelmatig meerdere vacatures openstaan? Dan raden wij je aan om naast je corporate website nóg een website te publiceren: een werken-bij website. Twee websites klinkt misschien overdreven, maar dit is de methode om meer én betere sollicitanten aan te spreken.

Laten we bij het begin beginnen: een ‘werken-bij website’ is een tweede website waarop alle vacatures, carrièremogelijkheden en de bedrijfscultuur op een overzichtelijke wijze wordt weergegeven. Vaak aangevuld met beeldmateriaal, zoals foto’s en video’s, blogs en quotes van werknemers. Deze informatie verschilt flink van wat er op de corporate website staat, waardoor je mooi het overzicht kunt bewaren en je op een effectieve manier een compleet beeld van het bedrijf kunt schetsen.

Daarnaast zorgt een wervingswebsite voor een betere vindbaarheid van vacatures waardoor je niet alleen meer, maar ook betere sollicitaties ontvangt. En daar stopt het niet, we leggen je graag in 5 stappen uit waarom je als bedrijf een werken-bij website moet hebben.

1. Jouw ideale kandidaat is geen klant en/of stakeholder

Je klanten en stakeholders zijn in 99% van de gevallen niet geïnteresseerd in een vacature. Je wilt daarmee juist een compleet andere doelgroep aanspreken, namelijk potentiële werknemers. En het informeren en overtuigen van deze doelgroep is niet 1, 2, 3 gedaan, daar is echt specifieke informatie voor nodig. Van uitleg over de functie tot de bedrijfscultuur en arbeidsvoorwaarden.

Een ‘normale’ website kan bijna nooit aan al deze informatiebehoeften voldoen, je krijgt dan simpelweg te veel informatie op een website die ook nog eens aantrekkelijk moet blijven voor je klanten, stakeholders en partners. Het beste is dan ook om een aparte website volledig in te richten naar de doelgroep, puur bedoeld voor het werven van nieuwe kandidaten. Met de juiste, relevante informatie en duidelijke taal.

2. HR-afdeling krijgt de vrijheid om zelf invulling te geven

De corporate website is vaak in handen van de marketingafdeling, waarbij de focus ligt op de branding, merkbeleving en het aanspreken van nieuwe klanten en het verkopen van producten en diensten. Met een goed doordachte strategie en visie. Het is dan zowel voor de marketing- als HR-afdeling erg vervelend als er ‘snel tussendoor’ nog ruimte gemaakt moet worden voor vacatures, extra pagina’s en content. Beide afdelingen hebben namelijk andere visies, wensen en doelen voor ogen.

Een aparte werken-bij website geeft de HR-afdeling de vrijheid om zelf invulling te geven aan zowel de indeling als content van de website. Concessies naar de marketingafdeling zijn dan niet meer nodig. Informatie die zij niet op de corporate site willen of mogen plaatsen, (niet relevant genoeg, niet interessant genoeg) kunnen namelijk wel op de werken-bij website geplaatst worden.

3. Voorkom ingewikkelde structuren

Recruitment vraagt om veel content. Voorkom ingewikkelde structuren door beide websites gescheiden te houden. Een corporate website en een werken-bij website vragen namelijk niet alleen om andere technieken aan de achterkant, maar ook aan de voorkant.

Een klant is bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in het verhaal van een stagiair, terwijl dit voor een toekomstige stagiair hele interessante content kan zijn. Kortom: een werken-bij website vraagt om informatie die je niet per se op de corporate website wilt hebben. En precies daarom is het goed om dit op een aparte website te plaatsen. Zo blijft alles overzichtelijk en hou je de verschillende structuren en informatiestromen apart.

Denk aan:

  • de vacatures zelf
  • de arbeidsvoorwaarden
  • informatie over de bedrijfscultuur
  • foto’s en video’s van het pand en de werkplekken
  • uitleg over de carrière- en opleidingsmogelijkheden
  • persoonlijke verhalen van stagiaires en werknemers
  • overzicht van events, bedrijfsborrels en uitjes

Tip van Fabian:

”Uiteraard zorg je bij de twee verschillende websites wel dat de huisstijl goed doorgevoerd wordt. De bezoeker van de werken-bij website moet meteen zien dat het om een website van bedrijf X gaat. Beide websites hebben dus verschillende content en structuren, maar lijken op het oog wel op elkaar. Ze moeten visueel bij elkaar passen.”

4. Laat de HR-en marketingafdeling goed samenwerken

De HR-afdeling is vaak gewend om in eigen systemen te werken, zoals de backoffice of ATS systeem. De marketingafdeling werkt daarentegen vaak met CMS systemen, zoals WordPress. Om chaos en onnodige frustratie te voorkomen wil je zorgen dat beide partijen in een apart systeem kunnen werken, waardoor er uiteindelijk een betere samenwerking ontstaat.

Fabian: ‘’wat je vaak ziet, is dat de website mogelijkheden die worden meegeleverd met een ATS systeem te beperkt zijn. Deze sluit bijvoorbeeld niet aan op de bestaande corporate website. De marketingafdeling zegt vervolgens ‘maak maar een aparte website, dat is beter’, terwijl de HR-afdeling hier helemaal geen zin en/of tijd voor heeft. Precies daarom is het beter om dit uit te laten besteden en naast de corporate website ook een werken-bij website te laten ontwikkelen.’’

Chat
Jouw eigen werken-bij website?

Onze digitaal strateeg Jeroen staat klaar om je meer te vertellen over de mogelijkheden.