Je nieuwe website! Hij is bijna af, ziet er prachtig uit en technisch gezien zit alles tip top in elkaar. Het moeilijkste gedeelte heeft het webbureau voor je gedaan en het enige wat jij nu nog hoeft te doen is de content. Appeltje eitje, toch? Niet dus. Wij zien het namelijk vaak mis gaan. Daarom hebben we voor je op een rijtje gezet waar je rekening mee moet houden!

Neem de tijd

Je kent je bedrijf, je weet wat je wilt gaan zeggen dus die website is zo gevuld. Dit blijkt in de praktijk toch lastiger dan je denkt. Neem de tijd voor het schrijven en plaatsen van de content. Het is onrealistisch om te denken dat je de website binnen twee weken gevuld hebt.

Een goede planning is daarom essentieel. De mensen van Gathercontent.com hebben gratis handleidingen online geplaatst waarmee je een goede planning kan opzetten. Belangrijk is dat je 1 iemand binnen je organisatie aanwijst die het overzicht bewaakt en de eindredactie houdt. Wijs daarna de personen binnen je organisatie aan die de content gaan produceren. Ga je het alleen doen? Zorg er dan voor dat je vaste dagen inplant om aan de content te gaan werken. Als je de tijd neemt en je werk af en toe weg legt, creëer je veel betere content dan dat je het in 1 keer allemaal wilt produceren.

Tip:

Maak vooraf een duidelijke planning en houd je hieraan. Hierdoor bewaar je het overzicht en zorg je ervoor dat je op het einde niet in tijdnood komt.

Houd je aan contentafspraken

Er is een goede reden dat je een nieuwe website hebt laten creëren. Deze is bijvoorbeeld verouderd en is niet meer van deze tijd. Samen met het internetbureau bepaal je welke content je waar en hoe wilt plaatsen; je contentstructuur. Zij creëren aan de hand daarvan het design. Daarna is de taak aan jou om de content in het design te laten passen. Als jij je hierbij aan de afgesproken structuur houdt is er geen probleem. Het is logisch dat je zoveel mogelijk over je organisatie, product of dienst wilt vertellen, maar dit is niet altijd relevant of mogelijk. Het is belangrijk dat je rekening houdt met de volgende punten:

  • Houd je aan de contentstructuur
    Wanneer je begint met het plaatsen van de content in je website is het belangrijk dat je rekening houdt met de contentstructuur die je van te voren met het webbureau afgestemd hebt. Anders gaat je tekst niet passen in het design.
  • Gebruik niet je oude website teksten
    Wij zien vaak dat klanten de oude websiteteksten gebruiken voor de nieuwe website, maar dit werkt niet. Deze oude teksten zijn vaak te lang en niet goed geschreven. Begin dus opnieuw met schrijven.
  • Houd het kort
    Je bezoeker wil meteen vinden wat hij zoekt en niet eerst een betoog over iets waar hij niet op zit te wachten. Mocht je verhaal niet passen in een bepaald blok of op een bepaalde pagina, link dan door naar een andere pagina waar je het uitgebreid uitlegt of probeer je verhaal in te korten.

Tip:

Vaak heeft een designer een bepaalde ruimte open gelaten voor content. Bekijk goed hoeveel tekst er in een bepaald blok past en overleg ook met de maker van je website. 

Opmaak is essentieel

Bezoekers van je website scannen de pagina om te zien of het antwoord op hun zoekvraag erbij staat. Als ze niet vinden wat ze zoeken zijn ze snel weg. Dit voorkom je door je webteksten scanbaar te maken:

Een scanbare tekst krijg je dus met een goede opmaak! Belangrijk om daarbij te onthouden is dat je de tekst op moet maken in het CMS. Wat je niet moet doen is alles rechtstreeks vanuit Word kopiëren in je CMS. De pagina wordt dan namelijk een monster. De kans bestaat dat je de opmaak vanuit Word mee kopieert en je dus blijft zitten met rare en afwijkende lettertypen.

Waar houd je rekening mee:

  • aantrekkelijke, inhoudelijke koppen;
  • korte paragrafen;
  • tussenkopjes;
  • opsommingen.

Tip:

Zorg bij het opmaken van je tekst dat je gebruik maakt van duidelijke titels, tussenkoppen, opsommingen en alinea’s. Maak de tekst daarnaast op in het CMS en kopieer niet vanuit Word.

Wat is je boodschap?

Vage teksten die eigenlijk niets zeggen. Dat zien we vaak gebeuren. Je wilt creatief schrijven, maar je creëert een tekst die zo onduidelijk is dat je het bijna zelf niet meer begrijpt. Het is erg belangrijk dat je voor ogen houdt voor wie je de tekst schrijft en wat je precies over wilt brengen. Het onderwerp waar je over schrijft ken jij van binnen en buiten, maar is dit bij je doelgroep ook het geval? Tijdens het bepalen van de strategie is je doelgroep gedefinieerd aan de hand van persona’s. Dit zijn niet-bestaande, fictionele personen die symbool staan voor de verschillende gebruikerstypen van je website. Wat het precies inhoudt lees je in onze blog over persona’s. Het is belangrijk dat je vanuit hun gedachtegoed schrijft.

Begin met een frisse start en houdt het kort, bondig en duidelijk. Door van te voren globaal in kaart te brengen wat je doelgroep wil weten creëer je structuur in je content.

Tip:

Schrijf niet vanuit jezelf, maar schrijf voor je doelgroep en houd je persona’s in gedachten.

Beeldmateriaal

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar niet als je hele standaard stockphoto’s gebruikt. Als je teksten op de website staan moet het beeldmateriaal ondersteunend zijn. In veel gevallen zien we echter dat beeldmateriaal geen toegevoegde waarde heeft, maar alleen daar neergezet is omdat er een plaatje moest staan. Een andere veelgemaakte fout is dat de kleur van je afbeelding vloekt met het design van je website. Rood en oranje passen gewoon niet bij elkaar. Test het uit en je weet of het bij elkaar past.

Tip:

Probeer zoveel mogelijk eigen beeldmateriaal te gebruiken. Mocht dat niet mogelijk zijn, kies dan voor de iets minder standaard stockphoto’s. Een voorbeeld van hoe het niet moet zie je hieronder.

Voorbeeld van een verkeerde afbeelding
In dit beeld zie je een ‘lachende zakenman’ met perfecte belichting. Technisch een goede foto, maar wie is deze man?

Voorbeeld van een goede afbeelding
In dit beeld zie je Freek & Jochem met elkaar werken aan een project. Ze werken ook écht bij Elephant.

Schrik niet van de fouten die je kunt maken of al gemaakt hebt, maar loop je website gewoon rustig na. Laat dit daarna ook door anderen doen. Een fout maken is menselijk, maar het is wel belangrijk dat je ‘m daarna ook weer oplost!

Chat
Er voor zorgen dat jouw content ook super is

Neem dan contact met mij op