Hoe maak je nou een customer journey?
Om jouw doelgroep in alle fasen van de customer journey goed te kunnen bedienen, is het belangrijk om elke fase van de klantreis heel duidelijk voor ogen te hebben. Dat je precies weet welke behoeftes jouw buyer persona’s wanneer hebben en hoe je daarop kunt inspelen. Op die manier push je jouw product of dienst door alle fases heen richting het eindstation: een verkoop. Hoewel, na de fase van de verkoop komt het bouwen aan een relatie met als doel, je raadt het al, de customer journey (deels) opnieuw doorlopen. Kortom: het houdt nooit op, die klantreis.
Een aantal dingen die in een goed uitgewerkte customer journey niet mogen ontbreken:
- De behoefte van de klant per fase (bijvoorbeeld informatie inwinnen, antwoord op een specifieke vraag, iets kopen).
- De verschillende kanalen, bijvoorbeeld social media of e-mail, die je kunt gebruiken om jouw klant te bereiken.
- De pijnpunten van jouw klant (hier kun je met jouw product of dienst óf in je communicatie op inspelen).
- Jouw kernboodschap: hoe ga je jouw klant in iedere fase van de customer journey overtuigen?
- Meetinstrumenten, want je wil natuurlijk wel weten wat (achter) wel en niet werkt.
Het in kaart brengen van de (digitale) customer journey is best een klus, maar absoluut onmisbaar voor een gedegen (online) strategie en daarmee ook voor succes.
Een customer journey opstellen is voor ons het vertrekpunt voor ieder traject dat wij aangaan. We beginnen altijd met een aantal workshops om de strategie in kaart te brengen en customer journey mapping is er daar eentje van. Wil jij er samen met ons naar kijken? Dat kan!
Download whitepaper