“Wie kan ons helpen aan een website voor het congres dat wij in november organiseren?” Zo luidde de vraag die Bram Verbrugge een aantal weken geleden op zijn social media stelde. Er kwamen wat reacties, maar er was uiteindelijk geen match. “Dan doen wij het”, riep Elephant’s Fabian vol vertrouwen. “Maar wel op een bijzondere manier.” En zo geschiedde. Vorige week donderdag werd het pand van Digitaal bureau Elephant omgetoverd tot kantoortuin voor developers, contentcreators, videografen, fotografen, animators, designers en salestijgers.

Ongeneeslijk ziek

Even terug naar het begin. Bram Verbrugge en Emine Kara zijn de trotse ouders van Sara. Een vierjarig meisje uit Dordrecht met de ongeneeslijke spierziekte MDC1A. Als zij ruim twee jaar geleden te horen krijgen dat hun dochter ernstig en ongeneeslijk ziek is, staat de wereld even stil. Uitzicht op een behandeling is er niet. Geldschieters voor onderzoek naar MDC1A evenmin. Dan doen we het zelf, hebben ze gedacht. In de afgelopen twee jaar werden benefietdagen en inzamelingsacties aan elkaar geregen en inmiddels is er bijna 450.000 euro opgehaald. Het onderzoek naar de spierziekte is reeds gestart.

Belangrijke mijlpaal

Om dit onderzoek een boost te geven, organiseren Bram en Emine met hun stichting Voor Sara in samenwerking met Maastricht University een congres. In november halen zij diverse wetenschappers en artsen van over heel de wereld naar Nederland zodat deze vooraanstaande experts kennis, ervaringen en verwachtingen met elkaar kunnen delen. Een belangrijke mijlpaal in de strijd voor onderzoek naar MDC1A. Maar het ontbrak dus – niet geheel onbelangrijk – nog aan een website voor dit congres.

De aftrap

“Heb vertrouwen in elkaar en maak plezier.” Het is donderdag 12 september een paar minuten na 12.00 uur. Projectmanager Fabian trapt de benefietdag Voor Sara af. Doel: voor 24.00 uur vanavond moet er een complete website voor het congres uit de grond zijn gestampt, inclusief huisstijl, video’s, animaties, foto’s én een koppeling met Eventbrite voor het bestellen van kaarten voor het congres. In de lunchroom aan de Vest 161 zien we gespannen gezichten. We voelen tegelijkertijd ook een enorm fijne energie. We weten wat ons te wachten staat, we weten wat we moeten doen en we weten vooral waarom we het doen. We zijn er klaar voor.

Het design

Vanuit Elephant werken we altijd met een uitgewerkte online strategie. Zo ook voor MDC1A.com. Het is de rode draad voor de totstandkoming van het ontwerp. Designer Lourentius werkte voornamelijk vanuit de volgende (design)doelstellingen:

  • Creëer een ontwerp wat qua look & feel aansluit op de achterliggende stichting “Voor Sara”.
  • Bedenk flexibele onderdelen en houd rekening met ruimte voor uitbreidingen.
  • Maak het toegankelijk voor alle doelgroepen (mensen uit het veld, neurologen en artsen, behandelaars én de directe omgeving van patiënten).
  • Zorg dat de technische realisatie haalbaar is binnen 12 uur.

De branding beginselen (het logo, lettertype, kleurgebruik en de gedachtegang hierachter), gecreëerd door Dirk Leys, vormden de basis en het startpunt voor de website. Zo vind je bijvoorbeeld de kleuren van Voor Sara terug in alles wat je ziet en de zachte rondingen en scherpe randen uit het logo zijn terug te zien in de verschillende componenten.

De teams

Als alles helemaal helder en duidelijk is, verzamelen op de eerste verdieping de developers zich. In een ander kantoor op dezelfde etage zitten de mensen die spullen gaan inzamelen om vervolgens via Marktplaats te verkopen zodat er ook een financiële bijdrage gedaan kan worden. Een verdieping hoger vinden we het contentteam, de designers en een animator. Uit elke ruimte komt de rook van het toetsenbord, iedereen zet alles op alles om binnen twaalf uur het doel te bereiken. Tussen de verdiepingen door vliegen fotografen en videografen en ook professor Bert Smeets komt met de trein vanuit Maastricht naar Dordrecht om een oogje in het zeil te houden én een inhoudelijke bijdrage te leveren.

Champagne!

Het is iets voor twaalven. Er zijn nog een paar Olifanten die nerveus naar het scherm staren, die de puntjes op de i zetten en de final check doen. Nog een paar minuten. Is het goed zo? Ja, niets meer aan doen. In het hok waar eerder deze dag de Marktplaatsverkopers aan het werk waren, worden de euro’s geteld. De opbrengsten: ruim 1500 euro voor Stichting voor Sara. Wauw! We verzamelen ons uiteindelijk allemaal in de lunchroom voor de grande finale. “Er zijn twee dingen die ons op de been houden. Het eerste is uiteraard Sara. Het tweede dat zijn mensen zoals jullie. Die ons optillen en een stukje verderop weer neerzetten.” Mooie woorden waar Bram Verbrugge de meer dan geslaagde dag mee afsluit. We tellen met z’n allen af. Van vijf naar nul. Rookmachines, knipperende lichten en Elephant’s Tommy die uiteindelijk ‘op de knop’ drukt. Op het grote scherm, in dezelfde ruimte als waar we twaalf uur eerder voor een enorme uitdaging stonden, komt de nieuwe website MDC1A.com tevoorschijn. Vol nuttige en belangrijke informatie, met inhoudelijke video’s en prachtige beelden. Een luid applaus, poppende flessen champagne en een heleboel vermoeide maar tegelijkertijd hele trotse gezichten. We hebben het gered!

 


Bekijk de aftermovie

De hele dag is ook vastgelegd door onze vrienden van Beeldspraak. Bekijk hier de aftermovie!


Elephant’s oprichter en strateeg Fabian blikt terug:

“Als relatief klein bedrijf wil je meer doen dan alleen je klanten zo goed mogelijk helpen. Maatschappelijk geïnteresseerd bezig zijn is belangrijk. Maar als we iets doen dan willen we wel impact maken en écht trots zijn op dat wat we doen. Daarom wilden wij dit op deze manier aanpakken. Niet er een standaard project van maken, waar de helft van het team amper betrokken bij is, maar iedereen en dan ook nog eens tegelijk keihard aan het werk. Het vraagt van alle betrokkenen net even anders denken en het zorgt voor een bijzondere, maar zeer leuke samenwerking. Hoe zoveel verschillende mensen, meer dan dertig, in twaalf uur zo’n mooi eindresultaat hebben neergezet is geweldig. Maar nog veel mooier dan het eindresultaat was de samenwerking die ik gezien heb. Al die verschillende disciplines die aan elkaar verbonden waren, maakt dit tot één van de mooiste projecten waar we ooit aan gewerkt hebben.”

Zullen we
Ook een hechte samenwerking aangaan?

Neem dan contact op met onze online strateeg Fabian