Geen bedrijf of organisatie kan meer zonder een website. Voor veel bedrijven is het tegenwoordig zelfs hét kanaal waar klanten geworven worden. Veelal komen bezoekers via zoekopdrachten, wat betekent dat zij zelf actief op zoek zijn om invulling tegen aan hun behoefte. Een makkelijk voorbeeld is het kopen van een product. Wanneer bezoekers op jouw website komen, wil je natuurlijk wel dat ze overgaan tot actie.
Bedrijven stoppen veel tijd en geld in het verkrijgen van die bezoekers. Ondanks dat zien we dat bezoekers vaak niet overgaan tot conversie. De oorzaak? Slecht webdesign. We hebben 7 veelgemaakte webdesign fouten op een rijtje gezet, zodat jij ze kunt voorkomen!
Fout 1: Te veel informatie
We zien vaak dat marketing managers te veel (tegelijk) op de website willen vertellen. “Alle content is eigenlijk belangrijk” en krijgt daarom ook dezelfde attentiewaarde. Hiermee overspoel je je bezoeker met informatie en is de kans groot dat ‘ie afhaakt.
Fout 2: Call to actions in overvloed
Deze webdesign fout lijkt op bovenstaande. Echter heeft deze fout betrekking op de call to actions. Je wilt heel graag dat je enige informatie van je bezoekers verzamelt, dus je geeft diegene maar gelijk tal van opties om dit te realiseren. Je bezoeker weet alleen niet meer waar te kijken, als ‘ie in één scherm kan inschrijven voor de nieuwsbrief, contact kan opnemen, een terugbelformulier kan invullen, een offerte kan aanvragen én de productcatalogus kan downloaden…
Fout 3: Animaties en transities
WordPress is mede bekend door de vele thema’s die aangekocht kunnen worden. Deze thema’s zitten vol met “leuke” animaties. Webdesigners kiezen er vaak voor om elke sectie, button en foto te animeren, waardoor de bezoeker het idee krijgt in een kermisattractie te zitten.
Fout 4: Toevoegen om het toevoegen
Een andere fout uit de lijst met 7 webdesign fouten die we veel terugzien bij WordPress websites met een aangekocht thema is het toevoegen van secties ‘omdat het kan’. De ontwikkelaars van het thema hebben een hele toffe feature toegevoegd. Aan die feature wordt invulling gegeven, terwijl niet goed nagedacht wordt wat het doel is.
Fout 5: Verstopte contactgegevens
Eén van de meest hinderlijke fouten als je het mij vraagt: contactgegevens die te goed zijn verstopt. Een direct belletje of e-mail zijn nog steeds belangrijke conversies. Veel mensen willen graag direct weten waar ze aan toe zijn, dus zoeken zelf het contact. Kunnen ze dat niet vinden? Dan leidt dat tot ergernis of misschien zelfs tot afhaak.
Fout 6: Kleurgebruik
Veel webdesigners hebben gevoel voor vorm en kleur. Echter houden ze niet altijd rekening met ‘handicaps’ zoals kleurenblindheid. Ook met slechtzienden wordt niet altijd rekening gehouden. Dat kan erg vervelend zijn en er zelfs voor zorgen dat content nooit gelezen wordt.
Fout 7: Slechte uitlijning
De juiste uitlijning zorgt voor rust en structuur op je website. Iets waardoor de bezoeker op zijn gemak door de informatie kan scrollen. Dat betekent overigens niet dat alles op een grid uitgelijnd moet zijn. Een kader uit laten springen kan de attentiewaarde juist verhogen. Maar ook hier: met mate!
Bevat jouw website één van deze 7 webdesignfouten?
Heeft jouw webdesigner onze blog nog niet gelezen? Wellicht kunnen we je helpen! Ook heeft onze front-end developer Freek een interessante blog geschreven over het op de juiste manier begeleiden van je online bezoeker. Deze lees je hier!