Een gebruiksvriendelijke website, maar waar begin je?

Om potentiële kopers zo goed mogelijk op weg te helpen, is er in samenwerking met Raft gekeken naar de oude workflow. Hoe komt het dat er behoorlijk wat traffic is op de website, maar nog te weinig conversie? Wat gaat er mis bij de bezoekers, welke content is er aan vervanging toe en hoe maken we de website gebruiksvriendelijker? Allemaal vragen die centraal stonden tijdens de strategiefase.

Uit ons onderzoek kwam naar voren dat de websitebezoekers nog te vaak de weg kwijtraakten en daardoor ook geen bestelling plaatsen. Bovendien bleek dat de iets oudere doelgroep soms moeite had met de techniek en voornamelijk handelde op basis van vertrouwen. Het lezen van reviews en het bekijken van foto’s van eindresultaten bleek een essentieel onderdeel van het koopproces. En zo ontstond het idee van een gebruiksvriendelijke website, met veel ruimte voor reviews én een custom made configurator. Dit is een overzichtelijke tool, waarmee klanten hun eigen zonneschermdoek kunnen samenstellen en ook direct zien wat het eindresultaat is. 

Een upgrade van de huisstijl met meer ruimte voor reviews

Om de look & feel van Zonneschermdoek. te behouden, hebben we bepaalde elementen van de huisstijl een moderne upgrade gegeven. Een soort 2.0 versie met een frisse en strakke uitstraling, zonder de herkenbaarheid te verliezen. Daarnaast is er hard gewerkt om het design zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Met meer ruimte voor foto’s van klanten, inclusief kleurcodes, zodat potentiële kopers direct inspiratie kunnen opdoen en zien wat het eindresultaat is. Ook hebben we sterren-reviews van bestaande klanten toegevoegd en meer ruimte gecreëerd voor veelgestelde vragen. Websitebezoekers krijgen in één oogopslag alle essentiële informatie te zien om de verkoop te stimuleren.

Een moderne webshop met een aantrekkelijk koopproces

In de development fase hebben we de WordPress website gecombineerd met de shop plugin WooCommerce en daarnaast een custom made made configurator gebouwd. Een flinke uitdaging, want hoe win je het vertrouwen van de klant om online een zonneschermdoek te bestellen, zonder dat ze deze in het echt gezien hebben? Om dit te realiseren moest er ontzettend veel informatie in de configurator verwerkt worden. Met ontelbare variaties wat betreft kleuren, printjes en afmetingen. En vergeet niet dat deze tool op elk apparaat moet kunnen werken, dus ook op een tablet en mobiel. Een pittige, maar leuke uitdaging voor onze developers. Zij zijn echt volledig in de wereld van zonneschermdoeken gedoken en hebben heel gedetailleerd gekeken naar alle benodigde functies.

Uiteindelijk zijn ze erin geslaagd om de configurator zo clean en duidelijk mogelijk te maken, ongeacht op welk device je ‘m wilt gebruiken. Om de klant extra goed te helpen en nog meer vertrouwen te winnen is er ook nog nieuwe content aan de tool toegevoegd, zoals daglicht- en avondfoto’s, video’s en foto’s gemaakt door klanten zelf. In combinatie met de duidelijke instructievideo’s en heldere antwoorden op veel gestelde vragen is het koopproces niet alleen aantrekkelijker gemaakt, maar ook een stuk eenvoudiger.

Het resultaat is een prachtige moderne webshop, waar potentiële kopers direct zien wat de mogelijkheden zijn. Zij worden niet alleen geënthousiasmeerd om hun eigen zonneschermdoek samen te stellen, maar ook om direct een bestelling te plaatsen. 

Benieuwd naar de website? Bekijk hier de website van Zonneschermdoek.

Chat
Wil jij ook meer conversie realiseren?

Ik bespreek graag de mogelijkheden met je!

Floris-Elephant